Tragisk kjærlighet mellom Gørild & Kim

Kjærlighet, sjalusi og undertrykkelse. Kim Haugen og Gørild Mauseth har mye å spille på når Nationaltheatret i kveld har premiere på Georg Büchners skjebnedrama «Woyzeck».

Woyzeck er en lutfattig, hundset soldat som så gjerne vil skape en framtid for seg, sin kjære Marie og deres sønn. Han jobber som tjener for en herskesyk kaptein og deltar samtidig i et medisinsk eksperiment som går ut på å spise bare erter. Etter at han finner ut at Marie har et forhold til en tamburmajor, dreper han henne i desperasjon.

- «Woyzeck» er den lille mannens umulige kamp mot en sterk overmakt, sjalusi og undertrykkelse, sier Kim Haugen.

- Det er verken Woyzecks eller Maries skyld at det ender så tragisk. Marie elsker Woyzeck dypt og inderlig, men han er ikke der for henne. Derfor drives hun mot tamburmajoren, som har penger og status, sier Mauseth.

For Kim Haugen blir Woyzeck enda en i rekken av store hovedroller på Nationaltheatret.

- Det er det som er en skuespillers utfordring: Å spille farse den ene kvelden og en intens og tragisk rolle som Woyzeck den neste, og gjøre begge deler like troverdig. Jeg slutter aldri å være anspent og nervøs foran en premiere, sier han.

Forskjellig

Georg Büchner var inspirert av en virkelig hendelse da han skrev «Woyzeck». En fattig soldat drepte i fortvilelse en kvinne og ble dømt til døden. Det førte til en diskusjon om gjerningsmannens tilgjengelighet.

- Büchners tekst består av åpne, fragmentariske scener slik at oppsetningene kan være veldig forskjellige. Det gir også skuespillerne en frihet, sier Haugen. Sammen med Mauseth besøkte han før jul Robert Wilson og Tom Waits' «Woyzeck»-oppsetning i København.

- Det er gøy å se teater som er så spektakulært og vellykket, det gir inspirasjon og energi. Men vår forestilling er så forskjellig som den kan få blitt, mener Haugen.

Brennaktuelt

Medisinstudenten Georg Büchner døde av tyfus i 1837, ikke mer enn 23 år gammel. Han skrev bare tre dramaer, og det siste etterlot han seg som en bunke håndskrevne papirer med tittelen «Woyzeck». Det tok 80 år før «Woyzeck» fikk sin urpremiere, og da måtte Büchners håndskrift dechiffreres ved hjelp av kjemiske væsker. I dag regnes Büchner som en forløper for både naturalismen og ekspresjonismen.

- «Woyzeck» er fremdeles brennaktuelt. Kjærligheten mellom Woyzeck og Marie ødelegges fordi de ikke får være sammen, og det er fortsatt slik at den største synden i et kjærlighetsforhold er at vi ikke tar oss tid til hverandre og barna våre, sier Gørild Mauseth.