Trakk Viagra-vold fra legetidsskrift

Annonsen ble for hard.

(Dagbladet.no): En Viagra-annonse ble sterke saker for Den norske Lægeforening. Et avrevet bjørnehode i et rasert rom ble så sterke for foreningens tidsskrift at dagens utgave endte med en blank side der annonsen skille vært. Det er legemiddelgiganten Pfizer som står bak annonsen med det opphissende slagordet: Harder erections. Make it happen.

Reagerte på voldelig form

- Vi reagerte på den voldelige formen i annonsen. Retter denne annonsen seg virkelig mot pasientgrupper som har nytte av denne medisinen, eller mot menn som får inntrykk av at med mindre man har veldig hard ereksjon og gjør voldsomt ut av seg, så trenger man Viagra? Og at tar man Viagra, kan man tillate seg å være hardhendt? sier redaktør Charlotte Haug i en pressemelding.

Visste ikke at annonsen ble trukket

Det er et av verdens største legemiddelselskaper, Pfizer, som står bak Viagra-annonsen. De visste ikke at annonsen var trukket fra tidsskriftet.

- Vi visste ikke at den var trukket før NRK tok kontakt med oss tirsdag formiddag, sier medisinsk direktør i Pfizer, Gudmund Nordby, til Dagbladet.no.

Har trykket samme annonse før

Han er selvsagt uenig med redaktørens avgjørelse og viser til at den har blitt trykket tidligere.

Trakk Viagra-vold fra legetidsskrift

- Hun som redaktør står selvfølgelig fritt, men vi undres litt, sier Nordby.

- Den har vært trykket i tidsskriftet to ganger tidligere uten at vi har fått noen reaksjon.

Ifølge Nordby har Pfizer ikke mottatt noen negative reaksjoner etter at annonsen har blitt publisert.

- Men vi også fått 10-15 positive henvendelser som mener dette spiller på humor, sier han.

Skal bruke nøktern og saklig form

Ifølge legemiddelforskriftens regler for legemiddelreklame skal formen være nøktern og saklig. Det må ikke gis et misvisende eller overdrevet bilde av legemidlets egenskaper og medisinske verdi. Reklamen må ikke føre til bruk av legemidlet som ikke er medisinsk begrunnet, står det i pressemeldingen.

FOR HARDT?: Denne annonsen ble for hard for legeforeningens tidsskrift.