«Transformers»-klipp kuppet superbowl

Se de beste reklamene.

(Dagbladet.no): Superbowl-søndagen er selvfølgelig en gigantisk begivenhet for alle sportsinteresserte i USA, men det er også et arrangement av interesse for både sportsidiotene og mer tradisjonelle kulturinteresserte nerder.

I løpet av sendingen sendes det nemlig over to timer reklame. Disse skulle man kanskje tro var mer til bry enn til glede, men faktum er at også disse følges med stor interesse.

Her debuterer nemlig nye reklamefilmer for noen av verdens største merkevarer. I tillegg får man helt ferske glimt av kommende storfilmer.

Første glimt fra «Transformers»
Aller størst oppmerksomhet i årets reklamepause fikk klippene fra den kommende «Transformers» -oppfølgeren.

Dette var første gang det ble vist noen levende bilder fra filmen offentlig, og MTV.com mener teaseren var større enn kampen i seg selv.

- Quarterbacken til The Steelers har kanskje fått flere hjernerystelser de siste årene, men han har aldri mottatt et så brutalt slag som Optimus Prime gjorde denne søndagen, skriver nettsiden.

MTV mener også at reklamene for Will Ferrell-eventyrkomedien «Land of the Lost» og animasjonsfilmen «Monsters vs. Aliens» så imponerende ut. Sistnevnte ble også vist i 3D.

Rekordinntjening
Ifølge Variety har ikke finanskrisen hatt nevneverdig effekt på mengden reklame rundt superbowl. I år ble det nemlig satt ny rekord, med 1,4 milliarder inntjente reklamekroner for NBC.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sendingen ble fulgt av drøyt 100 millioner amerikanere.

- Superbowl er blitt en av USA største feriehendelser, en unik amerikansk dag, som reklamemakerne ser verdien av å være en del av, sier NBC-direktør Jeff Zucker.

De fleste av filmene som det ble vist reklame for er imidlertid gitt ut av Universal, som har felles eiere som NBC.

Humor i krisetider
Andre filmer det ble vist reklame for var den nye Pixar-filmen «Up», Dan Browns «Engler og demoner», «G.I. Joe», «Fast and Furious» , komedien «Year One» med Jack Black og Michael Cera og «Star Trek».

Men om ikke finanskrisen hadde noe å si for inntjeningen, hadde den definitivt noe å si for formen på reklamene i år, skriver nyhetsbyrået AP.

De mener det var en klar overvekt av lette, humoristiske reklamefilmer.

Flere av disse spøkte også med de vanskelige økonomiske tidene.