Transport i sneglefart

Mangelen på langsiktighet i transportpolitikken truer norsk næringsliv - og de norske klimamålene.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Det stilles stadig større krav overfor næringslivet for å kunne være konkurransedyktig i nasjonale og internasjonale markeder. Norges topografi med spredt bosetting og næringsstruktur medfører for mange lange avstander til markedene. Det øker behovet for et velfungerende og godt transportnett. Næringslivets transportkostnader i Norge er vesentlig høyere enn gjennomsnittet i EU-landene.

La meg illustrere dette med situasjonen til Peterson-konsernet, som er Norges største produsent av emballasje og papir til emballasjeindustrien. De eksporterer hele 90 prosent av papirproduksjonen og 70 prosent av den totale produksjonen. Virksomhetens transportkostnader er på 350 millioner kroner i året og disse er mye høyere enn bedriftens lønnskostnader, ifølge administrerende direktør Per Kløvstad. Slik er nå også situasjonen for mange andre norske bedrifter. Det sier seg selv at de transportløsninger vi kan tilby disse og andre norske virksomheter er av avgjørende betydning for konkurransen med utlandet.

Bevilgningene til drift og vedlikehold innen transport har de siste 20-30 åra vært stabile, samtidig som trafikken er tredoblet. Dette har medført et enormt etterslep, og infrastrukturen har forfalt i mange år. Etterslepet svekker norsk næringslivs konkurranseevne, og vedlikeholdskrisen forplanter seg til nyinvesteringene. Forfallet gjør at det nå er helt nødvendig å prioritere vedlikeholdet, og uten økning i rammene går det på bekostning av nyinvesteringer. Dagens regjering er den første som har innfridd nivået i Nasjonal Transportplan (NTP), og jeg har derfor tro på at de ser behovet i kommende periode.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer