Trapper opp romkampen i «Halo: Reach»

Men begynner «Halo»-serien å utspille sin rolle?

|||LOS ANGELES (PressFire.no): I et mørkt rom midt på messegulvet fikk vi anledning til å se Halo-produsent fra Bungie, Joe Tung, demonstrere «Halo: Reach».

Tung starter hele demonstasjonen med å spille gjennom samme del av spillet som Microsoft valgte å vise på pressekonferansen sin mandag 14. juni.

Men når Tung har spilt seg ferdig med sekvensen som sist ble avsluttet med en rakettur opp i verdensrommet, fortsetter han denne gangen.

Etter at romskipet har forlatt planeten, befinner Tung seg plutselig i en intens romkamp. Her styrer han et Sabre-romskip rundt en gruppe UNSC-romstasjoner mens det pågår kamper. Romskipet er utstyrt med en form for maskingevær, men har også muligheten for å fyre avgårde noen raketter som følger etter mål.

 På skjermen viser røde piler hvor fienden måtte befinne seg. Joe Tung viser oss hvordan skipet kan rulle rundt i manøvre for å unngå skudd fra fiendene. Ifølge Bungie er dette det eneste oppdraget som tar i bruk romkamper og kontrollsystemet vil være kjent for dem som har styrt flyvende kjøretøy i serien før.

Det påpekes også at oppdraget er midtveis i spillet, så nye spillere burde ha blitt familiære med kontrollsystemet innen da. Til stor entusiasme, spesielt blant deler av det amerikanske innslaget i denne E3-forsamlingen, avslører Bungie også at Firefight fra «Halo 3: ODST» er tilbake i en utvidet utgave.

Firefight er en egen modus hvor flere spillere samarbeider mot horder av fiender. Den nye utgaven av modusen vil denne gangen inkludere en måte å lage sine egne Firefight-opplevelser. Ved å lage egne regler kan du smi og tilpasse spillet slik du måtte ønske.

I tillegg har Bungie lagt til muligheten for å dele de skreddersydde Firefight-spillene med venner og kjente.

Historien i «Halo: Reach» foregår før det første spillet i serien. Derfor er det ikke Master Chief som har hovedrollen, men et lag som har fått navnet Noble Team og som passer inn med den nye muligheten for at fire spillere kan spille sammen i samarbeidsmodus.

Spillet ser unektelig bedre ut enn de tidligere spillene i Halo-serien, men det er dessverre tydelig at flere og flere førstepersons skytespill har begynt å sette Halo-spillene i skyggen når det kommer det tekniske.

Det mangler mye av de moderne effektene vi har lært oss å forvente av nyere skytespill. Hele spekteret med lyseffekter, kameraeffekter og fysikk ser ut til å ligge et godt stykke bak konkurrentene. Selve animasjonene ser også stivere ut enn hva vi ser hos andre spill nå om dagen.

Men når det er sagt virker det som den unike Halo-stemningen, som bare var delvis tilstede i «Halo 3: ODST», er tilbake for fullt. Både tonen, rytmen i spillet og musikken ser ut til å treffe spikeren på hodet i det lille vi fikk se presentert fra historiemodusen. Ifølge Bungie selv er «Halo: Reach» uten tvil det mest ambisiøse spillprosjektet de har jobbet med noen sinne.

Spillet markerer også et veiskille for Bungie, som har fortalt at dette er siste Halo-spillet fra studioet som nylig annonserte en ti-årsavtale med Activision om å utvikle en ny multiplattformspillserie. Hva som skjer med serien etter Bungies svanesang har Microsoft ennå ikke sagt noe om, men det har lenge vært spekulert i om «Borderlands»- og «Brothers in Arms»-utvikleren Gearbox Software vil ta over stafettpinnen. Studioet stod i sin tid bak PC-versjonen av det første Halo-spillet. Bare tiden vil vise.

«Halo Reach» utvikles eksklusivt til Xbox 360 og slippes 14. september.