Travoltas navnebrøler løfter karrieren til ukjente Idina

Markedsføres nå som «du vet hva hun heter» i Broadway-musikal.

(Dagbladet): 42 år gamle Idina Menzel leverte en perfekt framførelse av «Frozen»-hiten «Let It Go» under Oscar-showet natt til mandag. Perfekt kan man ikke kalle John Travoltas introdusering av musikalartisten som tidligere er mest kjent for en birolle i «Glee».

Til tross for at han ifølge E! Online skal ha uttalt navnet det perfekt under generalprøven og ble observert intenst puggende på manuset bak scenen, presterte den tydelig nervøse Travolta å presentere Idina Menzel som «Adela Dazeem».

Det avfødte umiddelbart et vell av morsomheter i sosiale medier - inkludert en egen Adela Dazeem-konto på Twitter og en travoltanavnegenerator hos Slate. Resultatet er at «alle» nå vet hvem hun er.

Premiere Timingen kunne ikke vært mer perfekt, siden Menzel i vår har premiere på en splitter ny Broadway-musikal ved navn «If/Them».

Musikalen bruker nå hovedrolleinnehaverens nyvunne kjendisstatus for alt den er verdt, og har blant annet spredd en reklameplakat med teksten «you know her name».

Selv har sangerinna valgt å ikke kommentere Travoltas navneblunder - men låtskriverne bak «Let It Go», som mottok pris som årets beste originallåt, sier til New York Daily News at det er langt fra første gang noen misforstår hvordan navnet hennes uttales.

- Folk gjør det hele tida. Idina forteller selv hvordan (den amerikanske politikeren) Nancy Pelosi en gang kalte henne «Adele Mendez» eller noe slikt, sier Robert Lopez til avisa.

Stor hit «Let It Go» er nå en av de største hitene som noensinne har kommet fra en Disney-film. «Frozen» er også en stor suksess på kino og har tjent over en milliard dollar.

Filmen er basert på en HC Andersen-historie, inspirert av norsk natur og kultur, og delvis støttet av Visit Norway. Flere norske musikere har deltatt i utarbeidelsen av filmmusikken, deriblant bukkehornisten Sissel Morken Gullord.

NY MUSIKAL: Folka som markedsfører «If/Then» brukte ikke lang tid på å nyttiggjøre seg navneblunderen og la ut dette bildet på Facebook kort tid etter.
NY MUSIKAL: Folka som markedsfører «If/Then» brukte ikke lang tid på å nyttiggjøre seg navneblunderen og la ut dette bildet på Facebook kort tid etter. Vis mer