NY RAPPORT: Kulturminister Thorhild Widvey fikk i går rapporten Åpen fremtid om tilstanden i norsk filmbransje av Jostein Ryssevik i analyseselskapet Ideas2evidence. Foto: Berit Roald / NTB scanpix
NY RAPPORT: Kulturminister Thorhild Widvey fikk i går rapporten Åpen fremtid om tilstanden i norsk filmbransje av Jostein Ryssevik i analyseselskapet Ideas2evidence. Foto: Berit Roald / NTB scanpixVis mer

Tre av fire norske filmer går med tap

Mens det murres i filmbransjen presenterte kulturministeren i går en fersk rapport som tegner et dystert bilde av bransjen.

I går ble en fersk utredning om økonomi og pengestrømmer i norsk filmbransje lagt fram under filmfestivalen i Haugesund, som hadde offisiell åpning på søndag.

Rapporten er nedslående når det gjelder økonomien i filmbransjen: Den viser nemlig at hele tre av fire norske filmer går med tap. Halvparten av disse igjen har et underskudd på over 50 prosent.

Årsakene er blant annet kollapsen i salg av DVD-er, samt manglende midler og vilje til investering. Hardest rammes filmer som ikke har fått forhåndsstøtte, men basert seg på etterhåndsstøtte, men også filmer som har fått forhåndstilskudd etter en kunstnerisk vurdering sliter økonomisk. Best går de filmene som har fått tilskudd etter en markedsvurdering, da særlig barnefilmer.

- Mer penger til lansering - Denne rapporten griper fatt i hovedproblemet med dagens ordning, nemlig at produsentene kun tjener penger på å produsere film, ikke på å selge den. Det betyr at de hele tiden må ha en film i produksjon, og det betyr for lite fokus på forberedelser og på lansering. Dette går særlig ut over de smalere filmene, som ikke når sitt publikum. En film har ikke oppfylt sin intensjon før den har møtt sitt publikum, sier avtroppende leder for Film & Kino, Lene Løken til Dagbladet.
Hennes oppfordring til kulturministeren er soleklar: Mer midler til formidling og lansering i norsk film.
 
I det hele tegner den ferske rapporten, utført av analyseselskapet Ideas2evidence, et ganske svart bilde av norsk filmbransje.

KNALLÅPNING: Filmen «Børning» er produsert uten forhåndsstøtte, og hadde en knallåpning med over 136.000 solgte kinobilletter siden premieren på fredag. Foto: Erik Aavatsmark/ Filmkameratene & SF Norge
KNALLÅPNING: Filmen «Børning» er produsert uten forhåndsstøtte, og hadde en knallåpning med over 136.000 solgte kinobilletter siden premieren på fredag. Foto: Erik Aavatsmark/ Filmkameratene & SF Norge Vis mer

Så svart at daglig leder Jostein Ryssevik, som la fram rapporten, fortalte at de vurderte titler som «Svart hav», «Absolutt blåmandag» og «Kunsten å tenke negativt». De valgte likevel den litt mer positive filmtittelen, hentet fra Wam og Wennerød, «Åpen fremtid».

Rapporten er bestilt av Kulturdepartementet, og målet har vært å kartlegge viktige utviklingstrekk i bransjen, analysere og vurdere styrkene og svakhetene i bransjen og effektene av de statlige virkemidlene, samt komme med anbefalinger om hvordan den statlige støtten kan gjøres mer målrettet og effektiv.

Kraftig kritikk - Målet er å få bedre kunnskap om bransjen, økonomiske rammebetingelser og virkningene av den statlige filmstøtten. Dette vil gi oss et godt utgangspunkt for en kunnskapsbasert politikkutforming på filmområdet, og bidra til effektiv og målrettet bruk av de offentlige midlene, sier kulturminister Thorhild Widvey.

Hun og den nye regjeringen har fått kraftig kritikk for sin filmpolitikk - eller mangel på sådan. Først og fremst for kuttene på 32, 5 millioner til filmfondet, men også for manglende forståelse av og visjoner for bransjen.
Under filmfestivalen i Haugesund i helga var stemningen ganske amper. Regissør og Amandavinner Erik Poppe kom med en ganske utilslørt kritikk av kulturministeren da han mottok prisen for beste film - av nettopp Thorhild Widvey, og sa: Denne filmen er laget på den forrige regjeringens kulturbudsjett.

Også filmregissør Liv Ullmann, som er premiereklar med sin spillefilm «Frøken Julie» under filmfestivalen i Toronto  i september, er skeptisk den nye regjeringens filmpolitikk - eller mangel på sådan, noe som kom fram under et seminar om idéfilmens framtid i Haugesund på søndag.

- Jeg skulle virkelig ønske kulturministeren var her, jeg tror hun kunne lært mye. Det gjorde jeg. Og kanskje har hun enda mer å lære enn meg, som har levd et lagt liv i bransjen, sa Ullmann til Dagbladet.

- Svartmaler litt mye Filmprodusent og styreformann i Produsentforeningen, Asle Vatn, mener den ferske rapporten er et godt utgangspunkt for å meisle ut en ny filmpolitikk.

- Personlig synes jeg kanskje det svartmales litt for mye i rapporten, og vi kjenner oss ikke helt igjen. Vi er i ferd med å nå målet om tre millioner solgte kinobilletter på norsk film, og det er fantastisk. Dessverre er økonomien i bransjen for dårlig, men filmbransjen er i kontinuerlig omstilling, vi har mistet dvd-inntektene, er inne i en voldsom omstruktureringsfase, og det er klart det skaper uro, sier Vatn.

Han mener et virkemiddel vil være å heve inngangen for når en film får etterhåndsstøtte fra dagens 10.000 solgte billetter til 30.000.
- Da får vi luket vekk de filmene som går dårligst, og kanskje hevet kvaliteten. Man må også tørre å styrke dem som faktisk lykkes, sier Vatn til Dagbladet.
Dette er noe det også pekes på i rapporten, at kanskje er det for mange små aktører i bransjen.

Frykter insentivordningen I Dagens Næringsliv i går sto flere filmfolk fram og fortalte at mistilliten til kulturministeren er stor. En ting er misnøyen med kuttene i tilskuddsordningene, men mange mener den nye regjeringen totalt mangler tanker og visjoner for norsk film.
Flere er også redd for at en insentivordning som gir skattefordeler for utenlandsk film som spilles inn i Norge ytterligere vil svekke støtten til norske filmproduksjoner. Derfor har norske filmprodusenter sagt at de ikke ønsker en slik ordning - en ordning kulturministeren har talt varmt for.

MILLIONSTØTTE: Erik Aavatsmark/ Filmkameratene & SF Norge
Barnefilmen  «Doktor Proktors prompepulver» fikk 14,3 millioner kroner i forhåndsstøtte. Den er hittil sett av ca 375.000 på kino. Det gjør den til den best sette filmen i 2014 hittil.
MILLIONSTØTTE: Erik Aavatsmark/ Filmkameratene & SF Norge Barnefilmen «Doktor Proktors prompepulver» fikk 14,3 millioner kroner i forhåndsstøtte. Den er hittil sett av ca 375.000 på kino. Det gjør den til den best sette filmen i 2014 hittil. Vis mer

Under seminaret i Haugesund i går forsikret derimot kulturministeren at en intensivordning for utenlandske filmer ikke vil gå ut over støtten til norsk film.
- La det være klinkende klart: Jeg har ingen planer om å ta fra norsk filmproduksjon og gi det til utenlandsk filmproduksjon, sa Widvey i Haugesund.

Mediepolitisk talsmann i Arbeiderpartiet, Arild Grande, forstår produsentens frykt.
- Jeg forstår frykten. Kulturministeren har allerede vist at hun kan kutte, og at hun mangler ambisjoner, sier Arild Grande.
I dag arrangerer Arbeiderpartiet et eget innspillsmøte for filmbransjen under Haugesund-festivalen.

FLOPPET: Filmen Amnesia er også produsert uten forhåndsstøtte, og mottar heller ikke etterhåndsstøtte da den bare er sett av nærmere 6000 kinogjengere. Støtte gis ved minst 10.000 solgte billetter, men er foreslått doblet. Foto: Tappeluft Pictures
FLOPPET: Filmen Amnesia er også produsert uten forhåndsstøtte, og mottar heller ikke etterhåndsstøtte da den bare er sett av nærmere 6000 kinogjengere. Støtte gis ved minst 10.000 solgte billetter, men er foreslått doblet. Foto: Tappeluft Pictures Vis mer