Debatt: Cruisetrafikken

Tre myter om cruise

En cruiseturist slipper ut om lag halvparten av en sydenturist.

NEI TIL CRUISETRAFIKK: MDG i Oslo, her ved byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen (t.v.), og miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg, vil forby cruiseskip i hovedstaden fra 2022. Her får de svar fra cruisenæringen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
NEI TIL CRUISETRAFIKK: MDG i Oslo, her ved byråd for byutvikling i Oslo, Hanna Marcussen (t.v.), og miljø- og samferdselsbyråd Lan Marie Berg, vil forby cruiseskip i hovedstaden fra 2022. Her får de svar fra cruisenæringen. Foto: Bjørn Langsem / DagbladetVis mer
Meninger

Miljøpartiet De Grønne (MDG) har gjort kamp mot cruiseturisme til en av sine viktigste valgkampsaker, og seinest ute er MDG i Oslo som i Dagbladet 17. august ønsker å forby cruiseskip i hovedstaden fra 2022. De legger til grunn tre myter om curiseturisme i hovedstaden.

Myte nummer en er at cruiseturisme er en miljøversting. Vi har en vei å gå, men en cruiseturist slipper ut om lag halvparten av en sydenturist. Cruisenæringen står for 0,2 prosent av de globale utslippene, og vi skal kutte dem med 40 prosent innen 2030 og 70 prosent innen 2050. Landstrøm er på vei til byene våre, og med det forsvinner brorparten av de lokale utslippene også.

Myte nummer to er at cruisenæringen ikke bidrar til verdiskapingen i Norge. Våre passasjerer legger igjen tre milliarder kroner på land, og rederiene en kvart milliard i skatter og avgifter. Verftene langs kysten har ordrer for 12 milliarder kroner fra cruisenæringen. Cruisenæringen skaper verdier langs hele kysten.

Myte nummer tre er at det er mye «gratis» areal å hente til byutvikling hvis cruiseskip forbys. I Oslo finnes det fire kaier til bruk for cruise, to av dem er kritisk for Kiel-ferja, danskebåten og godstrafikk. Avvikling av disse vil medføre mer gods og persontrafikk på veien og høyere utslipp. De to siste kaiene ligger utenfor Akershus festning. Her er et tynt belte mellom festningen og sjøen, og det er neppe plass til å bygge noe som helst av betydning.

Vi i cruisenæringen ønsker kloke reguleringer velkommen, men da må vi snakke sammen i stedet for å komme med urealistiske og populistiske valgkamputspill.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.