DEBATT

Tre punkter for bedre eboktilbud

Det digitale toget har forlatt stasjonen med Ola og Kari Nordmann om bord. Så hvorfor kjøper de ikke flere norske ebøker?

DUGNAD: Det trengs en dugnad fra både regjeringen og den norske bokbransjen, mener artikkelforfatteren. Førstnevnte representert ved kulturministeren Thorhild Widvey og statssekretær Knut Olav Åmås. Foto: Jon Eeg / NTB scanpix
DUGNAD: Det trengs en dugnad fra både regjeringen og den norske bokbransjen, mener artikkelforfatteren. Førstnevnte representert ved kulturministeren Thorhild Widvey og statssekretær Knut Olav Åmås. Foto: Jon Eeg / NTB scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Hva vet vi om den digitale bruken blant norske bokkjøpere? Den norske Bokdatabasen har gjennomført en interessant undersøkelse om norske eboklesere. Den konkluderer med at et overraskende høyt antall nordmenn - hele 700000 - har prøvd å lese en ebok det siste året, men at mer enn 60 prosent av disse leser engelske ebøker. Dessverre. Norge er i verdenstoppen på det vi kaller digital penetrasjon. Det er anslagsvis 950000 Ipader i omløp i norske husholdninger og 73000 Kindler. Ikke dårlig i en befolkning på fem millioner.

Vi kan konkludere med at det digitale toget har forlatt stasjonen med Ola og Kari Nordmann om bord. Så hvorfor kjøper de da ikke flere norske ebøker? Jeg vil trekke fram tre grunner, som alle krever en felles dugnad hvis vi som kulturnasjon ikke skal stå igjen på perrongen.

Den første utfordringen går til kulturminister Thorhild Widvey og finansminister Siv Jensen: Fjern straffeskatten på 25 prosent på ebøker i revidert budsjett og innlem ebøker i momsfritaket på bøker. Momsfritaket er begrunnet ut fra et kulturpolitisk ønske om å verne norsk språk og litteratur. Ebøker er naturligvis også norsk språk og litteratur. Med lavere pris på ebøker kan vi ta opp kampen med engelskspråklig dominans på ebøker - før forbrukervanene setter seg enda fastere enn i dag.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer