Treg start for kjempeapen

Langt fra ny rekord for «King Kong».

(Dagbladet.no): Peter Jacksons nyinnspilling av «King Kong» har hatt en noe skuffende åpning i USA og Canada.

Riktignok spilte den inn snaue 65 millioner kroner i løpet av én dag, men dette er langt fra nok til å hamle opp med filmer som «Spider-Man» eller «Star Wars Episode III - Revenge of the Sith».

Disse tjente inn hele 762 millioner og snaue 1 milliard kroner i løpet av åpningshelgen, skriver BBC.

Fornøyd filmselskap

Bransjeeksperter forsøker nå å forklare den noe trege åpningen på filmen, som det kostet snaue 1,3 milliarder å lage.

Én forklaring går på at ungene ikke har juleferie enda, mens en annen forklaring er at filmen ikke er en oppfølger til en storfilm - som for eksempel «Harry Potter» eller «Ringenes Herre».

- Det er litt tidlig å si hva dette betyr for «King Kong». Meningsmålinger viser at de som har sett filmen elsker den, sier Gitesh Pandya fra Boxofficeguru.com til BBC.

Nikki Rocco fra Universal Pictures er storfornøyd.

INGEN REKORDÅPNING: Men filmstudioet regner med at inntektene fra «King Kong» tar seg opp når juleferien kommer i gang. FOTO: SCANPIX/REUTERS
INGEN REKORDÅPNING: Men filmstudioet regner med at inntektene fra «King Kong» tar seg opp når juleferien kommer i gang. FOTO: SCANPIX/REUTERS Vis mer

- Når 1,5 millioner mennesker som har sett filmen snakker om hvor bra den er, regner jeg med at vi får en kjempehit i jula.

Om det er noen trøst, har noen av tidenes mest inntektsbringende filmer også hatt en noe treg start.

James Camerons «Titanic» tjente for eksempel ikke inn mer enn James Bond-filmen «Tomorrow Never Dies» da begge filmene hadde premiere i 1997, men endte opp med å bli tidenes filmsuksess hva inntekter angår.

Store sponsoravtaler

Nyhetsbyrået Reuters rapporterer for øvrig at «King Kong» har satt en ny standard når det gjelder samarbeid mellom filmselskap og reklamepartnere.

Regissør Peter Jackson har nemlig vært svært involvert i å lage kampanjene for blant annetToshiba, Kellog\'s og MasterCard.

Det er uvanlig at filmregissører låner bort kreativiteten i reklamekampanjer knyttet til filmene sine, men ifølge Reuters skal Jacksons engasjement ha ført til at sponsorene har satset mer penger.

- Jacksons involvering ved alle aspekter av disse kampanjene, går mye lenger enn noe samarbeid filmstudioet noensinne har opplevd, sier Universal Pictures-sjef Eddie Egan til Reuters.