TREKANTDRAMA:Jacob (Taylor Lautner) elsker Bella (Kristen Stewart), men hun har bare øyne for vampyren Edward (Robert Pattinson). De har nok å stri med i romanen «Formørkelsen», som også har fått en filmversjon som snart kommer på norske kinoer.
TREKANTDRAMA:Jacob (Taylor Lautner) elsker Bella (Kristen Stewart), men hun har bare øyne for vampyren Edward (Robert Pattinson). De har nok å stri med i romanen «Formørkelsen», som også har fått en filmversjon som snart kommer på norske kinoer.Vis mer

Trekantdrama med tenner

Men «Formørkelsen» lykkes ikke helt i skildringen av ung kjærlighet.

||| ANMELDELSE: Det er sjelden man vet i en slik grad at man taler for døve ører. «Formørkelsen», den tredje boken i Stephenie Meyers «Twilight»-serie, er en suksess, en viktig bok i mange unge jenters liv, og ingenting av det jeg skriver her vil gjøre noe med den saken.

Man kan si mye om kvaliteten på ungdomsbøkene, men suksessen er ikke vanskelig å forstå. «Twilight»-bøkene er underholdningslitteratur, og som sådan enkel, plottet har fellestrekk med legeromanen og eventyret om Askepott og låner fra den gotiske skrekkromanen. Men forfatter Stephenie Meyer er en dyktig dame som har et hode og en penn som kler sjangeren godt. Psykologien er skjematisk, personene faller i stor grad i kategorien god eller ond, men har akkurat såpass med særtrekk at de til sammen utgjør et frodig persongalleri. Denne tredje av fire tykke romaner viser imidlertid tegn på slitasje.

Besettende
Syttenåringe Bella Swan har som kjent flyttet til regntunge Forks i staten Washington for å bo hos sin fraskilte far. Der møter hun og forelsker seg i den smellvakre og gåtefulle Edward, som viser seg å være vampyr. De to finner sammen i en besettende kjærlighet, men forholdet trues stadig - både av ondsinnede vampyrer utenfra, og av de unge mennene i den lokale indianerstammen, som kan forvandle seg til kjempemessige ulver og som ligger i en lang feide med vampyrene. Blant varulvene er Bellas venn Jacob, som er dypt forelsket i henne og dør litt inni seg hver gang hun går til Edward.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Fint dilemma
Premissene er allerede lagt, og i «Formørkelsen» tilbringes det meste av tiden med å forsøke å løse opp i flokene mellom Bella, Edward og Jacob, samt bekjempe deres felles fiende, vampyren Victoria, i et litt dårlig realisert sideplott. Meyer bygger fint opp hvordan Bella trekkes mellom to verdner: Den lidenskapelige, men destruktive kjærligheten til Edward, og dragningen mot å bli vampyr, slik at de kan være sammen - og de mye sunnere følelsene for Jacob, som får henne til å le og slappe av, og drømmen om det mer normale livet som menneske som han kan tilby henne. Natt står mot dag, de velutdannede, velstående vampyrene, mot de mer upolerte, direkte ulvene og det varme fellesskapet i indianerstammen.

Fantasiløst språk
Men sammenlignet med et annet fenomen, «Harry Potter»-serien, er «Twilight»-bøkene mindre avanserte litterært sett og mindre utholdende i lengden. Et stort problem for serien er at vi nå alle vet, etter en spenningsmettet første bok, at Bella og Edward er hverandres sjelevenner og evige elskede. Når det er et eller annet som ikke stemmer mellom dem, skyldes det alltid en eller annen dum misforståelse, fulgt av oppklaring, overstrømmende unnskyldninger og kjærlighetserklæringer. Det er trettende og forutsigbart. Meyer er også repetitiv og fantasiløs når hun igjen og igjen forsøker å beskrive akkurat hvor guddommelig vakre vampyrene er, og stadig dveler ved de gule øynene deres og bruker ord som «perfekt» og «praktfull». Skal hun fortsette å dvele ved utseendet til sine skjønne skrømt, må hun i det minste investere i en ny synonymordbok.

Paralleller til verdenslitteraturen
Meyer er bedre når hun trekker litterære paralleller til Jane Austen, Shakespeare og Emily Brontë, og lar Bella, Edward og Jacob sparre med velformulerte tenåringssarkasmer. At hun er et fortellertalent, er det ingen tvil om. At bøkene hennes tydelig er noe mer verdikonservative enn hva vi er vant med her på berget, er ikke noe leseren tar skade av. «Twilight»-bøkene er svært ujevne i kvalitet, men er først og fremst et fantasifullt, fiktivt univers som det er fullt forståelig at mange ønsker å hengi seg til. I motsetning til Bella, kan de trygt gjøre dette uten å ta skade på sin litterære sjel.

Trekantdrama med tenner