Kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge, Elisabeth Aandstad Ekheim, bekrefter overfor Kom24 at selskapet har trukket sin siste reklame for Smash, bare noen dager etter første visning, etter negative tilbakemeldinger.
Reklamen, som nå har blitt fjernet, var iscenesatt som et japansk gameshow, og ble spilt inn i Tokyo med japanske skuespillere.
- De aller fleste tilbakemeldingene vi har fått har vært positive. Men vi har og fått tilbakemeldinger om at noen opplever karakterene i filmen som stereotype og krenkende, sier Ekheim til bransjemagasinet.
Reklamebyrået Per Høi står ifølge Kampanje bak reklamen. Kreativ leder i byrået, Øyvind Waage, sier at han er skuffet, men at han forstår avgjørelsen om å trekke filmen.
- Flere «feiger ut»
Vidar Singh har lang fartstid som kreatør i ulike reklamebyråer og jobber nå i konsulentbyrået OSS, som fokuserer på rådgiving innen mangfold. Han har reagert på avgjørelsen om å trekke reklamefilmen.
I et debattinnlegg stiller han spørsmål ved om frykten for å støte noen betyr «game over» for kreativiteten.
- Det jeg reagerer mest på er at jeg ser at flere annonsører «feiger ut» når de får negative kommentarer. Dette viser en passiv holdning til mottakeren, utdyper han overfor Dagbladet.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger