Trendy camper

Åh, som vi misunner Nikolaj Frobenius - manusforfatteren Frobenius, den trendy jævelen. Han har jobben med å skitne til Maria Bonnevie i Marius Holsts nye film. Mer moteriktig kan du ikke bli i Norge i dag.

STARBY (Dagbladet):

For akkurat nå er manusforfatter den riktigste yrkestittelen blant dem som bryr seg om riktige yrkestitler. Og iskald kaffe, små mobiler og suppe istedenfor kjøttkaker.

Drømmen

- Jeg vet ikke helt hva som har skjedd, jeg. Både film og skriving er veldig i tida, og som manusforfatter slår du to fluer i en smekk. For enkelte kan det være drømmen om å skrive manus til en stor film, for andre er det ren skriveglede, mener Frobenius.

Som kanskje selv har litt av skylden. Hans manus til filmen «Insomnia» ble under bred pressedekning og millionspekulasjoner solgt til Warner Brothers i fjor.

- Som oftest kjøper utenlandske produsenter bare rettighetene til manuset, som med «Insomnia», og da får du ikke en krone før de faktisk begynner å filme. For «Øyenstikkere» får jeg Dramatikerforbundets minstesats, rundt 180000 kroner for manus. Det er bedre betalt enn å skrive romaner. Filmbransjen betaler bedre enn forlagene, slik får de gode skribenter til å skrive manus, sier Frobenius.

Sterke følelser

Tilbake til Bonnevie. Og veien ut av glansbilderollen. Karakteren Maria i «Øyenstikkere» har levd et hardt liv med kriminalitet og dop. Skuespilleren Maria hadde innspill til hvordan rollen skulle løses.

For dogmekorrekt nok har skuespillerne vært med på å utvikle manuset. De møttes første gang på ei hytte i Oslofjorden i mars. Så... Nei, nå får Frobenius fortelle:

- Det har vært en ganske spesiell prosess fordi det har gått så jævlig fort. På manuset til «Insomnia» brukte jeg nesten tre år. På «Øyenstikkere» fikk jeg knapt fire måneder.

Fire oppdelte måneder, for flere ganger bar det per fly til Danmark og Sverige for å diskutere rollene med kremen av unge, nordiske skuespillere: Kim Bodnia, Mikael Persbrandt og vår egen Maria Bonnevie.

- Vi har møter med regissøren og manusforfatteren hver kveld hvor vi tilpasser morgendagens scener i forhold til dagens utvikling, forteller Maria Bonnevie.

- Det har vært harde diskusjoner, og det bør det være. Det er mange sterke følelser og jeg prøver å styre dem riktig vei, sier regissør Marius Holst.

- Det hender jeg jager Frobenius inn i campingvogna for å skrive om manuset, skryter Mikael Persbrandt.

I tidsriktig dogmeånd bor manusforfatter Nicolai Frobenius i et grilldressparadis på settet. Slik kan han hjelpe regissøren med å justere replikkene underveis når ting står fast.

Eller når en låve begynner å brenne om morgenen og Frobenius, på snartur hjemme i Oslo, må skrive om manuset og diktere over mobiltelefon. Slik fikk de spilt inn noen scener før brannbilene kom. Dogmefar von Trier kunne ikke gjort det bedre. Eller billigere. En låvebrann ville fort kostet en halv million.

Kvalifikasjoner

- Trendy, ja. Jeg tror det skyldes Cohen-brødrene («Barton Fink», «Fargo») og Quentin Tarantino («Pulp Fiction», «Natural Born Killers»). Det er en amerikansk trend med mer fokus på manus. I Norge skyldes det vel først og fremst at grensene mellom tv, film og teater har blitt vasket bort. Vi har fått en ny generasjon skribenter som ikke er redde for å bryte barrierer. Nå har det kommet en rekke yngre forfattere som ikke er redde for å skrive for film. Det er en ny, etterlengtet giv på manussiden. «The Servant»,Harold Pinter«Barton Fink»,Joel og Ethan Coen«Den gode viljan»,Ingmar Bergman«Pulp Fiction»,Quentin Tarantino«Wings of Desire»,Peter Handke.

Fordel: Det er lettere å skrive et godt manus enn en god roman. Og bedre betalt.

Ulempe: Man har mindre kunstnerisk kontroll i forhold til resultatet.

- Hva kreves av en god manusforfatter?

- Originalitet, at du har en original verden å fortelle om. At du tør å følge din egen stemme og dine egne bilder. Et øre for dialog og gode strukturelle evner. Det trengs for å få en klar historie som utnytter de dramatiske momentene.

Man må få sagt mest mulig med færrest mulig replikker. Et godt manus er effektiv historiefortelling med klart definerte karakterer. Det er teknisk krevende. Dessuten må man være relativt diplomatisk i forhold til regissør og produsent, men samtidig tørre å kjempe for egne ideer. Vanligvis leverer man fra seg manuset uten å vite helt hva som kommer ut på den andre siden. Derfor må det være et tillitsforhold mellom manusforfatteren og regissøren.- Du kan si at novellen er en grunnmur som vi bygger et nytt hus på.
.

Kill your darlings

Manuset til «Øyenstikkere» er løselig basert på en novelle av Ingvar Ambjørnsen.

- Jeg går inn i novellen, knuser den og setter den sammen etter mitt eget hode. Jeg synes det har blitt veldig bra, ikke genialt, men absolutt interessant, sier Frobenius som for lengst har et nytt manus på gang med regissør Erik Skjoldbjærg.

- Har det gått med noen hjertebarn underveis?

- Ja! Jeg hadde skrevet noen skikkelig gode dialoger til en rolle som 10-åring, og så viste det seg at når vi endelig fant en gutt til rollen, så kunne han ikke snakke. Da reiv jeg meg i håret. De gode replikkene så kunne ikke gutten snakke!

magnus.ronningen@dagbladet.no

POPULÆR MANN: Han gjør så mye, unge Nikolaj Frobenius (35).
HOLDER STYR: Det er mange sterke følelser og jeg prøver å styre dem riktig vei, sier «Øyenstikkere»-regissør Marius Holst.