PÅ MOLDEJAZZ: Kjetil Møster - med en saksofon fra 1927 - og resten av bandet Møster! i Molde: Nikolai Hængsle Eilertsen, Kenneth Kapstad og Hans Magnus Ryan. Foto: Øyvind Rønning, Dagbladet
PÅ MOLDEJAZZ: Kjetil Møster - med en saksofon fra 1927 - og resten av bandet Møster! i Molde: Nikolai Hængsle Eilertsen, Kenneth Kapstad og Hans Magnus Ryan. Foto: Øyvind Rønning, DagbladetVis mer

Trenger du en saksofonist? De fleste ringer til Kjetil Møster

Han spiller jazz, rock, hip hop - og Datarock.

MOLDE (Dagbladet): Moldejazz før helga, hip hop med Lars Vaular på festivalen Lydbølger på Jæren i kveld. Flere festivaljobber venter, og midt i august spiller Vaular og Møster! hver sin dag på Øyafestivalen.

Datarock Kjetil Traavik Møster (39) er saksofonisten «alle» vil ha, fra Datarock til Röyksopp, Robyn og altså Vaular. Han har vært med i en «drøss» med jazzgrupper, og de siste åra har han også hatt sin egen.

Det kalles gjerne «supergruppe» når artister fra flere etablerte band går sammen. Møster! lever opp til dette, med framstående medlemmer fra Motorpsycho (Hans Magnus Ryan og Kenneth Kapstad) og BigBang (Nikolai Hængsle Eilertsen).

Som 16-åring sto han sjøl på Roskilde og headbanget til Motorpsycho.

- Jeg er ekstremt fornøyd med den kombinasjonen av musikere vi har i bandet, sier Møster.

Moldejazz 11. september kommer albumet «When You Cut Into The Present» (etter et sitat av William Burroughs). Mange av de nye  låtene ble luftet under Molde-konserten natt til fredag. De innvarsler et enda råere uttrykk enn på de to foregående Møster!-platene.

Den tilmålte timen i kulturhuset Plassen ble strukket til halvannen før eksplosjonen av lydkulisser - effektivt mikset med videokunstneren Armin Werx' bilder - la seg.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Garbarek og Coltrane King Midas var det første popbandet Møster spilte med, i 1998. Jazzen kom med Jan Garbarek, Arild Andersen og John Coltrane, men fra 2007 kledde han likevel på seg den røde joggedressen og ble en del av bandet Datarock.

- Vi gjorde 150 konserter i året over hele verden i fire-fem år, sier Møster.

Ønsket om å gjøre noe på egenhånd meldte seg.

- Etter så mange konserter der jeg fylte en rolle, fikk jeg behov for å gjøre andre ting. Det ble en overdose, og det ble mer fokus på jazz.

- Må man spille med mange forskjellige for å overleve som musiker i Norge i dag?

- I Datarock klarte jeg meg bra, og jeg hadde ikke tid til så mye annet heller. Men jeg følte at jeg måtte legge ut på en dannelsesreise, og jeg lærer av dem jeg spiller med. Röyksopp er for eksempel professorer i sitt fag. Så det er ikke sånn at jeg må, og det er heller ikke så mange som gjør dette så mye som meg, sier Møster.

- Problemet mitt er at jeg liker så mye forskjellig musikk, og jeg synes jeg får brukt meg sjøl og kan prege det jeg er med på. Jeg føler ikke at jeg blir tvunget til å tilpasse meg. Mange er mer kompromissløse og fokuserer veldig på egne ting, gjerne i forskjellige konstellasjoner, og kan overleve på det. Men det er klart det er lettere når man kan hoppe hit og dit og hente ett honorar der og ett der.

Sært - Hvordan vil du karakterisere Møster!-musikken?

-Jeg vil kalle det psykedelisk prog-jazz med en dæsj stonerrock - litt dronete og repetetivt.

- Det er ganske sært?

 - Absolutt. Men det er ikke så sært for meg - og det var mye drøyere før Datarock, med mye pling-plong og 60-talls frijazz.

- Mye improvisasjon?

- Ja, men innenfor tydelige rammer, basert på en rytmisk struktur.

Bergen Møster (39) bor i Bergen med samboer og en sønn på snart tre år, Edvard Lygre Møster (som også var tittelen på albumdebuten i 2012), etter flere år i Oslo og ved jazzlinja på Musikkonservatoriet i Trondheim.

Han var aldri hjemme, så da han begynte i Datarock var det like greit å flytte tilbake til fødebyen Bergen.

Så kunne i hvert fall bandet reise sammen på spillejobber. Og med barn er det greit med foreldre i nærheten.
 
- Det hadde ikke gått ellers, sier Møster.

DATAROCK: Kjetil Møster har i flere år vært medlem av Datarock, her under Grand Prix i 2013. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet
DATAROCK: Kjetil Møster har i flere år vært medlem av Datarock, her under Grand Prix i 2013. Foto: Håkon Eikesdal / Dagbladet Vis mer

- Du får mange forespørsler. Må du ofte si nei?

-Ja, og jeg må bli flinkere til å si nei. Men det er et luksusproblem.

- Er Norge et bra land for eksperimentell musikk?

- Ja, veldig bra. Vi er langt framme i internasjonal sammenheng. Prosentandelen norske musikere som gjør seg bemerket er ekstremt høy. Det har mye med de økonomiske forholdene å gjøre - gode støtteordninger og at vi begynner tidlig med musikkundervisning. Vi får håpe vi får beholde det sånn.

FIKK PRIS: Tenorsaksofonist Kjetil Møster med Chick Corea (t.v.) og Trondheim Jazzorkester i New York i 2006. Før konserten mottok han prisen som Årets internasjonale unge jazztalent. Foto: Terje Mosnes / Dagbladet
FIKK PRIS: Tenorsaksofonist Kjetil Møster med Chick Corea (t.v.) og Trondheim Jazzorkester i New York i 2006. Før konserten mottok han prisen som Årets internasjonale unge jazztalent. Foto: Terje Mosnes / Dagbladet Vis mer