Triangel blir togkvadrat

Ingress

Meninger

Stortingsbehandlingen av Nasjonal Transportplan ser ut til å gi oss en hyggelig overraskelse. Ap's parlamentariske nestleder, Martin Kolberg, presenterte torsdag regjeringspartienes merknader til planen og avslørte at de går inn for en raskere og mer effektiv planprosess for Ringeriksbanen. Det innebærer at et solid stortingsflertall vil gå inn for at byggestart skal finne sted i 2018, og ikke utsettes til 2022/23.

Dette har fått forkjemperne for banen til å juble. Det gjør de med god grunn. Det er over 20 år siden Stortinget vedtok at Ringeriksbanen skulle bygges. Siden da har planer og dokumenter havnet i departementsskuffene. Nå ser det endelig ut til at det er både tempo og politisk vilje til handling. Det skulle også bare mangle. Det er gode og åpenbare grunner til å føye strekningen Oslo- Hønefoss til det øvrige InterCity-triangelet. Reisetida vil komme ned i en halv time. Det er en overkommelig reise for pendlere som vil bo utenfor Oslo, men likevel jobbe der. Det vil avlaste Oslo for en del av presset som følger med den beregnede befolkningsveksten i hovedstaden. Samtidig vil en ny bane sammen med andre forbedringer forkorte reisetida mellom Oslo og Bergen med halvannen time. Det betyr mye for næringsliv og kommuner som ligger langs strekningen.

Nå skal alle viljeserklæringer fra Stortinget tas med en dose nøkternhet. Men når også opposisjonspartiene har uttrykt klar vilje til å forsere byggingen av Ringeriksbanen vil heller ikke et sannsynlig regjeringsskifte endre flertallets holdning. Tverrpolitisk enighet øker sjansen for at politikerne denne gang både kan og vil stå ved sine løfter. Det er en slags skjebnens ironi at mannen som kjempet mest iherdig for disse planene i nyere tid, Høyres Øyvind Halleraker, får sin triumf etter at han er skjøvet til side som samferdselspolitiker. Kanskje blir han hentet inn igjen.

Styreleder i Forum Nye Bergensbanen, Mona Haugland Hellesnes, trekker særlig fram representantene fra de rødgrønne partiene i Buskerud og Hordaland som de viktigste pådriverne. Senterpartiets Buskerud-representant Per Olaf Lundteigen har gjentatte ganger i offentlige debatter tatt til orde for at man trenger et «kvadrat» like mye som et InterCity-triangel.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.