Trine Rein saksøker aviskonsern

Artisten hevder hun har tapt så mye som én million kroner på grunn av annonseblemme.

GÅR TIL SAK: Artist Trine Rein saksøker Amedia på grunn av konsertannonser som aldri kom på trykk. Foto: Jørn H. Moen / Dagbladet
GÅR TIL SAK: Artist Trine Rein saksøker Amedia på grunn av konsertannonser som aldri kom på trykk. Foto: Jørn H. Moen / DagbladetVis mer

Sanger Trine Rein har via sitt plateselskap Joy Music gått til sak mot lokalaviskonsernet Amedia, skriver Dagens Næringsliv.

Fjorårets juleturné skulle etter planen reklameres for gjennom Amedias annonsetjenester i en rekke lokalaviser over hele Norge, men annonsene kom aldri på trykk. Resultatet ble at langt færre publikummere møtte opp til julekonsertene, ifølge artisten. Dermed kan hun ha tapt så mye som én million kroner, mener Rein.

Amedia nekter for at de har erstatningsansvar i saken. Amedias direktør for samfunnskontakt, Stig Finslo, sier til DN at Rein fikk tilsendt et forslag om en annonsekampanje, «men at tilbudet aldri ble bekreftet i form av en bestilling».

- Jeg kan bare vise til tidligere uttalelser av konserndirektør Victoria Schultz da dette kom for en dag mot slutten av fjorårets juleturné, hvor hun innrømmer feil og en gjennomgang av egne rutiner, svarer Rein til avisa.

Ifølge en artikkel i Smaalenes Avis fra januar i år hadde Rein bestilt annonser for 150 000 kroner i 18 lokalaviser. Disse skulle på trykk fra slutten av november til og helt fram til jul.

- Man river seg i håret i frustrasjon. Vi så at salget av billetter aldri tok av i år som det har pleid å gjøre tidligere. Jeg klarte ikke å selge ut Skiptvet kirke en gang, som faktisk er hjemmekirken min, sa Rein.

STJERNEKAMP: Trine Rein hadde sommerfugler i magen før «Stjernekamp». Video: Lars Eivind Bones / Dagbladet Vis mer

Hun la til:

- Mange av de vi normalt ville nådd ut til vet ikke at jeg har vært på turné i det hele tatt. Normalt har vi hatt fulle kirker nesten overalt tidligere. Vi har regnet litt på det, og mener at vi har tapt over én million kroner på denne glippen. Det er ikke noe vi tar ut av løse luften, men sammenligner med salget vi har hatt de aktuelle stedene før.

I samme artikkel forklarte Amedias konserndirektør Victoria Schultz at feilen lå hos dem.

- Det har vært en dialog om annonser i høst, hvor det var bestilt innrykk i 18 aviser. Vi ble kontaktet i slutten av desember om at det hadde skjedd en feil hos oss. Bestillingen har ikke blitt lagt inn i våre systemer, selv om annonsene har vært bestilt. Vi skal gå gjennom alle våre rutiner for å sørge for at noe slikt ikke skjer igjen, uttalte Schultz.