VAKKERT: Felix Saluzzi (t.v), Dino Saluzzi og Anja Lechner ga en vakker og morsom konsert på Cosmopolite under Oslo World Music Festival fredag kveld. FOTO: TERJE MOSNES
VAKKERT: Felix Saluzzi (t.v), Dino Saluzzi og Anja Lechner ga en vakker og morsom konsert på Cosmopolite under Oslo World Music Festival fredag kveld. FOTO: TERJE MOSNESVis mer

Trio i praktslag

Dino Saluzzi Trio brakte Andes til Oslo under Verdensmusikkfestivalen.

KONSERT: På én måte visste vi nok hva vi gikk til, vi som fylte Cosmopolite fredag kveld for å høre den argentinske bandoneonmester Dino Saluzzi (78), hans saksofon- og klarinettspillende bror Felix (69) og den tyske cellisten Anja Lechner (52) utfolde seg i sitt helt egne klanglige univers.

Flere album har formidlet den finstemte kammermusiseringen til Dino Saluzzi og Anja Lechner, og på det besettende vakre «Navidad de los Andes» (ECM, 2011) framstår trioen i all sin lavmælte prakt.

Likevel ble konserten på Cosmopolite overrumplende annerledes enn forventet.

Melankolien, skjønnheten og den dirrende nerven i musikken var stadig tilstedeværende. Men i forhold til «Navidad...»  fikk konserten selskap av en frodig, livsglad humor som kom til uttrykk i så vel den ofte intens kollektive musiseringen som i Saluzzis introduksjoner.

Den musikalske dialogen mellom Dino Saluzzi og Anja Lechner foregikk med større lekenhet enn jeg kan huske å ha registrert tidligere, og Lechners kombinasjon av streng klassisk tonedannelse og —kontroll og impro-glad ledighet i samspillet ga ørensfryd av toppklasse.

Dino Saluzzis bandoneonspill, enten det bar fram en enkel melodi med tynn, lengselsfull stemme fra de høye oktaver eller lød som et dramatisk brusende kor med mørkere bunner, framsto nok en gang som både folkelig uttrykksfullt og svært poetisk, og Felix Saluzzis treblåsertoner ivaretok på lojalt og kompetent vis både oppgavene som klanglig «lim i lydbildet» og som et mer jazzorientert element i melodispillet. 

Dermed ble det en bevegende og begeistrende kveld på et Torshov i ly av det mektige los Andes, og et stykke verden i Oslo som etterlot seg et sterkt, varig ekko.

MUNTER:Dino Saluzzi viste seg fra en utadvendt og munter side på Cosmopolite, og brukte ved en anledning bandoneonet som perkusjonsinstrument. FOTO: TERJE MOSNES
MUNTER:Dino Saluzzi viste seg fra en utadvendt og munter side på Cosmopolite, og brukte ved en anledning bandoneonet som perkusjonsinstrument. FOTO: TERJE MOSNES Vis mer