Terningkast tre: Tom Cruise har hovedrollen i pilotepisoden på Universal Pictures' «Dark Universe», men dessverre er «The Mummy» konstruert for å underminere hans appell som actionhelt. Vis merVis m... Vis mer

Anmeldelse: «The Mummy»

Trist å se verdens største filmstjerne underkaste seg den nye blockbuster­virkeligheten

«The Mummy» viser at Universal mener alvor med sitt «Dark Universe». Dessverre er studioet langt mer opptatt av franchisebygging enn av filmhåndverk.

FILM: David Ayers «Suicide Squad» var en besynderlig film, og et av dens største mysterier var Will Smiths beslutning om å spille en glorifisert birolle iført en heldekkende maske. I ettertid har imidlertid «Suicide Squad» fått preg av et vannskille i nyere amerikansk filmhistorie som øyeblikket da franchisemodellen for filmproduksjon vant over filmstjernemodellen, og da markedsavdelingene ikke lenger gadd å late som om det var regissørene som laget filmene. Og med «The Mummy» er det Tom Cruise – en av få skuespillere som de siste tiårene har kunnet konkurrere med Smith om statusen som verdens største filmstjerne – sin tur til å innordne seg den moderne blockbusterøkonomien.

The Mummy

3 1 6

Skrekk, action, eventyr

Alex Kurtzman

Tom Cruise, Russell Crowe, Annabelle Wallis, Sofia Boutella m.fl.

9. juni 2017

The Mummy

«Monster Mash.»

Terrengløp
Cruise starter riktig nok filmen som dens soleklare hovedperson, der han flankert av Jake Johnson og Annabelle Wallis gestalter rollen som den egenrådige offiseren og skattejegeren Nick Morton. Men når rulleteksten dukker opp på lerretet, er situasjonen en ganske annen – både for Morton og for Cruise. Det er vanskelig å kommentere dette aspektet ved filmen uten å røpe for mye av handlingen, så la det bare være sagt at Universal Pictures’ «Dark Universe» av rekonseptualiserte filmmonstre vil bli konstruert etter Marvel-modellen, med et rikholdig rollegalleri av jevnbyrdige figurer.

Sammen med sin kompanjong Vail (Johnson) og arkeologen Halsey (Wallis) oppdager Morton en egyptisk grav i Irak, hvor prinsessen Ahmanet (Sofia Boutella) fem tusen år tidligere ble sperret inne i et forsøk på å beskytte verden mot hennes demoniske krefter. Når Morton nonchalant åpner denne pandoraesken, slipper han løs en ondskap av historiske proporsjoner, samtidig som han rykker filmen ut av dens innledende «Indiana Jones»-modus, og slynger den ut i et hektisk terrengløp gjennom ulike underkategorier av skrekksjangeren.

Franchisebygging
Det begynner med zombier og hitchcockske fugleangrep før Morton oppdager at han ser døde mennesker, og filmen sneier innom en tidstypisk bruk av horrortroper som metafor for posttraumatisk stress. Det tar imidlertid ikke lang tid før historien dreier i retning av en gotisk fortelling om en mann som langsomt innser at skjebnen har tildelt ham en nøkkelrolle i apokalypsen, men heller ikke denne tematikken tar «The Mummy» seg tid til å utforske.

For så fort Russell Crowe introduserer seg selv som Henry Jekyll, er nemlig franchisebyggingen i gang for alvor, og alle pretensjoner filmen noensinne må ha hatt om å fortelle en selvtilstrekkelig historie, forkastes til fordel for å etablere et univers som har plass til både Frankensteins monster, The Wolfman og, eh, Operafantomet.

Superhelter
Fra dette punktet befinner vi oss i et superheltunivers hvor glorete kostymer er byttet ut med skitne filler og skreddersydde dresser, og hvor alle de fremtredende figurene synes å være tragiske skikkelser med splittede personligheter. «The Mummy» inneholder et knippe minneverdige bilder og kompetente actionsekvenser, men det er betegnende at alle de mest engasjerende scenene finner sted mens Morton fortsatt adlyder fysikkens lover.

Cruise’ appell som actionhelt er nemlig det motsatte av superheltens – nemlig evnen til å presse sin muskelknudrete kropp til bristepunktet i scener hvor publikum instinktivt forstår at det eneste som står mellom dem og verdens undergang, er et menneske av kjøtt og blod.