Tristania svarte leserne

Gothmetal-bandet Tristania stiller på nettmøte.

Gothmetalbandet Tristania akter med den nye platen «Illumination» å lyse opp veien inn i en verden der mørke og skjønnhet møtes.

 Det er nemlig slagordet når Stavanger-bandets sjette skive lanseres i disse dager i Europa og USA. Den er mørk, men roligere, nå når den først kommer – atskillig forsinket.

– Vi var mer pompøse på de tre første skivene; med store latinske kor og lag på lag. Vi var ikke redd for å bruke mye, gjør det stort! «World of Glass», som kom i 2001, var vår mest symfoniske. På «Ashes» fra 2005 ble vi mer direkte, sier Østen Bergøy, vokalist og tekstskriver i Tristania, og forklarer:

– Vi har alltid vært åpne for å gjøre forskjellige ting. Innad i bandet har vi brede musikalske referanser, fra a-ha til Immortal og Darkthrone, og har sansen for tankegangen «alt er lov». Derfor har vi forandret oss fra plate til plate. Vi handler ut fra en overbevisning og et ønske om å utfordre oss selv.

Fremdeles metal 

Han mener bestemt de fremdeles er metal, og viser til tromme- og gitarbruken. Men innrømmer samtidig at noen av sangene er roligere enn sjangeren tillater, og at lydbildet kanskje blir preget av at «noen av oss hører litt mindre på metal enn da de var yngre, ja».

Metal Hammer ga dem 7 av 10 for «Illumination», og skriver ifølge Wikipedia «du kan ikke annet enn applaudere deres trassighet etter å bli det neste Evanescence».

– Metalfansen er blant det mest konservative publikummet. Det utfordrer nok våre fans at vi alltid er i forandring. Derfor spiller vi alltid fra alle platene på konserter, sier Østen til NTB.

MØT TRISTANIA: Gothbandet møter deg tirsdag klokka 12.00. Send inn spørsmål nå. Foto: INDIE
MØT TRISTANIA: Gothbandet møter deg tirsdag klokka 12.00. Send inn spørsmål nå. Foto: INDIE Vis mer

Tristanias lydbilde er også blitt preget av bandmedlemmer som forlater bandet: Morten Veland i 1999, Kjetil Ingebrethsen som forlot bandet i april i fjor; han hadde sunget ekstremvokalen etter Velands tid.

– På «Illumination» er det Vorph (fra Samael) som gjorde jobben med ekstremvokal, live deler de to gitaristene på det, sier Bergøy som står for den øvrige rene vokalsangen sammen med Vibeke Stene.

Ny produsent

Selv skriver Østen Bergøy rundt 80 prosent av tekstene, sier han. Hovedkomponistene i Tristania nå er Einar Moen, som spiller synthesizer, og gitarist Anders Høyvik Hidle.

– Det begynner gjerne med at de to begynner å jobbe på PC, jobber med riff eller andre ideer. Så begynner jeg med en tekstskisse, forklarer han, men påpeker at platen «er et produkt av hele bandet».

Dessuten ble «Illumination» også preget av samarbeidet med den tyske produsenten Waldemar Sorychta, som ellers har jobbet med Lacuna Coil, Tiamat, Samael, Therion, Moonspell for å nevne noen.
 

– Vi har vært fans av det han har gjort før, og har respekt for det. Vi har brukt forskjellige produsenter for hver plate, og nå satte managementet vårt oss i kontakt med Waldemar. Han kom hit til Norge, vi gjorde en preproduksjon her for å se om kjemien stemte, og så reiste vi til Tyskland i februar i fjor – til studioet hans nær Dortmund. Han satte sitt bumerke på «Illumination»; selv om vi bestemte, fikk han oss til å tenke gjennom å utfordre oss, sier Østen.

Mellom to stoler 

Selv om Tristania ble dannet på tampen av 1996 og slapp sin første plate i 1998, var det først i 2005 – i kjølvannet av «Ashes»-utgivelsen – at de la ut på sin første norgesturné, i regi av Rikskonsertene.

– Det ble en del turnering også ute da: I Europa sammen med Nightwish, der vi spilte for 12.000 på en innendørskonsert i Tyskland! Og i Latin-Amerika med Kreator, sier Østen, som imidlertid ikke kan love noen konkrete turnéplaner for Norges vedkommende akkurat nå.

– Vi får nesten mer oppmerksomhet ute enn hjemme, sier Østen Bergøy, og det er ingen underdrivelse. Han mener Tristania faller mellom to stoler på norsk jord: Blackmetalmiljøet synes det blir for soft, mens rockerne reagerer på ekstremvokalen; «den tar litt tid å venne seg til», som han sier – selv synger han for øvrig den rene vokalen

.

I stedet er de store i Tyskland, Nederland, Belgia, Latin-Amerika og også Øst-Europa er i ferd med å komme etter; Tristania spilte i Polen i 2004 sammen med Therion og Trail of Tears. Også USA tror Bergøy på:

– Vi skal nok dit!

NTB