PROBLEMET: «NRK Dramas største problem for øyeblikket er likevel uten tvil Hans Rossiné», skriver Øystein Karlsen, som er regissør og manusforfatter av tv-serier og spillefilm, og tidligere markedssjef i NRK Radio. Han har, på oppfordring fra Dagbladet, skrevet om konflikten rundt NRK Drama. Han ferdigstiller nå sesong 3 av tv-serien «Dag».
PROBLEMET: «NRK Dramas største problem for øyeblikket er likevel uten tvil Hans Rossiné», skriver Øystein Karlsen, som er regissør og manusforfatter av tv-serier og spillefilm, og tidligere markedssjef i NRK Radio. Han har, på oppfordring fra Dagbladet, skrevet om konflikten rundt NRK Drama. Han ferdigstiller nå sesong 3 av tv-serien «Dag».Vis mer

Tristessen NRK Drama

Hvis NRK Drama hadde blitt outsourcet som eget selskap - uten lisensfinansiering - ville det vært konk etter to måneder.

Det har vært sagt før og nå må det sies igjen. Hold denne debatten til det den virkelig gjelder. Trenger vi NRK-Drama? Og om så, trenger de i tilfelle en ny sjef?

Konflikten som er omtalt i blant annet Dagbladet mellom manusforfattere og regissører er ikke-eksisterende. Den er skapt av noen som i utgangspunktet er litt for glade i sin egen stemme, i et fåfengt forsøk på å gjøre seg interessante ved å fortelle noe en hel bransje vet. En tv-serie i ti episoder eller mer, vil alltid være i større grad forfatterstyrt enn en spillefilm. Dersom det da ikke er en serie der manusforfatter/forfatterne og regissørene er samme person. Noen må ha oversikten over de lange dramaturgiske linjene, og har regissørene bare ansvar for to episoder hver, så er det opp til forfatteren å passe på at det narrative blir ivaretatt.

Det vil jo ikke si at glimrende håndverkere som Hans Petter Moland ikke hadde gjort en langt bedre jobb enn mange andre på å regissere to episoder. Min erfaring er at de flinkeste folka alltid er lettest å jobbe med. Det er de med lite kunnskap og stort ego som skriker mye.

Jeg tror snarere at en eventuell konflikt under Hans Rossinés tak, er en konflikt mellom mennesker med ambisjoner og de som har lagt lista for godkjent et sted rett rundt middelmådig. Den sammenlikningen som ble gjort i Dagbladet mellom hvilke serier av interne og eksterne NRK-produksjoner som blir mest sett, er et umulig regnestykke. Man kan ikke sammenlikne «Hellfjord» som ble sendt halv elleve, med «Himmelblå» som sendes i selve fileten av prime time. Etter min mening er ikke den sammenlikningen interessant heller.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det som er interessant er hvem av NRK ekstern og NRK intern-drama som produserer best kvalitet. Og enda viktigere, hvem som får mest ut av budsjettene sine. Budsjetter som tross alt er dine og mine penger i utgangspunktet. Kall meg gammeldags, men jeg synes ikke at en produksjon til 80- 100 millioner der en glimrende skuespiller som Jakob Oftebro blir kommandert til å skrike «faen» mot Gud, i bar overkropp, i en sjark i året 2012 er god utnyttelse av mine skattepenger ... stakkars mann.

NRK-Dramas største problem for øyeblikket er likevel uten tvil Hans Rossiné. Det er lite trolig, slik situasjonen er, at en manusforfatter med en god idé vil banke på den døra uten å ha fått nei alle andre steder først. Dernest er problemet NRK-kulturen generelt. På et tidspunkt for noen år siden hadde NRK 3400 ansatte, av dem var det 1200 administrative medarbeidere og 2200 som faktisk laget program. Det vil si at det er større tetthet av folk som passer på folk i NRK enn det det er i en barnehage. At de overhode trenger 3400 ansatte er jo i seg selv en gåte. Det er jo ikke rart de får sterk kritikk av riksrevisjonen for vanskjøtsel av egen økonomi og elendig kostnadseffektivitet, slik de fikk denne uka. Nå kommer de som regel unna med det, fordi dersom man bare leverer noe litt over middels innhold i ny og ne så er det innarbeidet i den norske folkesjela at man betaler lisens.

Men det er klart at når avdelinger leverer såpass svak kvalitet over såpass lang tid som NRK intern Drama har gjort, så kommer kostnadsspørsmålet fort til overflaten. Problemet er at fram til nå så har det i NRK Drama ikke spilt noe rolle hva de leverer. Lager de noe som er helt elendig, så kan de bare vente på neste års budsjett som er litt høyere enn fjorårets- og gjøre de samme feilene om igjen. Blir man aldri målt på kvalitet, så har man jo ingen grunn til å strekke seg heller. Sånn sett så agerer jo kulturdepartementet her som curlingforeldre for en geriatrisk 70 åring.

Og med en leder som er tilsynelatende uten visjoner, som hos NRK Drama, så er tristessen av tirsdagsgrå middelmådighet sementert. Ikke bare det, men i sin ufattelige galskap så har de altså gjort denne stillingen permanent. En stilling som jo, om noen, lyser åremål lang vei. Drama skal være en levende organisme av ideer, vilje og trang til å fortelle en historie. Det kan ikke ledes fra en stilling der man blir så fornøyd med egen tittel at man glemmer hva man egentlig er ansatt for. NRKs interne dramaproduksjon skulle vært en spydspiss. Nå er de isteden blitt et lodd for de der ute som forsøker å gi norsk drama et godt rykte.

Rett skal være rett. ledelsen i NRK Drama består åpenbart av flere og ukulturen er dypere festet enn i toppsjiktet, men det er stort sett én mann som har kronet seg selv i mediene med tittelen dramasjef. Da Rossiné gikk ut og sparket beina under Koselig med peis, to uker før den skulle på lufta, helt uten annen mening enn å framheve seg selv, så husker jeg at jeg tenkte: Det der er rett og slett nokså trist, her er en mann som fullstendig har misforstått jobbeskrivelsen sin. Den type personalpolitikk er rett og slett helt forkastelig. Nå ble serien riktig nok produsert eksternt av Tordenfilm for NRK Drama, så det er mulig han så på dem som konkurrenter, men det er ikke akkurat slike ledere som går inn i historiebøkene som rakrygget. Når elendig personalbehandling og dårlig folkeskikk kombineres med å få lite ut av pengene og det å ha, etter min mening, temmelig slett dramaturgisk teft- så er det jo ikke akkurat noen jeg ville ha headhuntet til denne jobben.

Her er et tankeeksperiment: La oss si at vi hadde outsourcet NRK Drama, altså satt ut avdelingen slik den er i dag og fjernet lisensfinansieringen, deretter gitt dem to år på å bygge opp et bærekraftig selvstendig produksjonsselskap. Dette selskapet måtte finne ideene, arbeidet og dyrket fram manuskriptene og funnet talentene. De kunne ha fått lov til å gå til både NRK- og andre eksterne tv-kanaler for å selge inn prosjektene basert på kvalitet, nyskapning, entusiasme og konkurransekraftig pris. De hadde vært konk etter to måneder.

Jeg sier ikke dette fordi det føles ok å sparke noen som allerede sjangler, jeg sier det fordi i ytterste konsekvens så er det du og jeg som er sjefen til NRK Drama. Det er vi som betaler dette, etter min mening, meningsløse Ludvig den XIV-gildet, og et eller annet sted må man bare si at nok er nok.

Følg oss på Twitter