Tro, håp og meningsløshet

Tommy Lee Jones' tredje film som regissør er en eksistensialistisk og intensjonelt uforløst western.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

FILM: «The Homesman» utspiller seg i 1850-tallets Nebraska, hvor den ugifte bondekvinnen Mary Bee Cuddy tar på seg oppdraget med å frakte tre psykisk syke kvinner østover slik at de kan få behandling. Som ledsager har hun George Briggs, et høyst suspekt individ som har blitt etterlatt for å dø etter han forsøkte å overta gården til Cuddys nabo. Og med de vekselvis katatoniske og psykotiske kvinnene innelåst i en gammel lastevogn, legger de to ut på en farlig reise gjennom et øde og lovløst terreng.

Et umake par Historien om peppermøen og den dødsdømte desertøren som frakter tre gale kvinner over prærien har et mytisk tilsnitt som gjør at visse av de vakkert fotograferte scenene vibrerer med en nærmest lyrisk intensitet. Himmelen over prærien er stor og åpen, men skjebnen ligger hele veien som en tung sky over de ulykksalige nybyggerne der de underernærte hestene langsomt trekker dem tilbake mot sivilisasjonen.

Samtidig er «The Homesman» en film om utpreget jordnære problemstillinger, som den enslige kvinnen som desperat forsøker å finne seg en mann, og den tarvelige omstreiferen som uten sentimentalitet eller lojalitetsbånd går fra det ene livet til det neste uten noensinne å se seg tilbake.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer