Tro og ikke-slakt

Det amerikanske stjerneforfatterparet Dave Eggers og Vendela Vida er på Oslo-visitt. Med innflytelsesrike McSweeney’s og The Believer har de skapt en ny type litteraturtidsskrifter.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I 1998 lanserte Dave Eggers litteraturmagasinet McSweeney’s. Hensikten var å publisere tekster andre tidsskrifter ikke ville trykke.

To år seinere ble imidlertid Eggers selv verdensberømt for boka «Et forbløffende talentfullt, dypt rystende verk». Magasinet hans ble snart fylt opp av anerkjente signaturers litterære bidrag, og et originalt og innflytelsesrikt fenomen i amerikansk bokbransje.

McSweeney’s, som kom ut en gang i kvartalet, var kjennetegnet av eksperimenter på flere måter - særlig med form og typografi: Serieskaperen Chris Ware redigerte en egen tegneserieutgave, et annet nummer utkom i en sigareske, et tredje ble spesialtrykket på Island. McSweeney’s ble en av de viktigste byggesteinene i Eggers’ stadig ekspanderende litterære rike.

I 2003 bidro han imidlertid til oppstarten av en publikasjon som de siste åra har fått vel så mye oppmerksomhet: Månedsmagasinet The Believer.

«VI VAR lei av å se det samme hver måned. Anmeldelser av den store nye boka som alle sa én ting: Ikke les den», sa The Believers redaktør (og forfatter og Eggers’ kone) Vendela Vida til The New York Times i 2005, i den ofte siterte artikkelen «Among the Believers».

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.