FLYENE STÅR: Flere hundre nordmenn fikk i startet sommerferien som de ønsket. Det skyldes trolig en konflikt mellom pilotene og Bjørn Kjos i Norwegian. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix
FLYENE STÅR: Flere hundre nordmenn fikk i startet sommerferien som de ønsket. Det skyldes trolig en konflikt mellom pilotene og Bjørn Kjos i Norwegian. Foto: Vidar Ruud / NTB scanpixVis mer

Trøbbel i Norwegian

Det er ikke første gang pilotene i Norwegian ikke vil fly når det trengs som mest. Konflikten i selskapet lever i beste velgående. 

Kommentar

Det ble en ubehagelig start på ferien for flere hundre nordmenn som skulle fly med Norwegian. Det var ikke den sedvanlige irritasjonen over lange køer, trange seter og tapt bagasje, som var problemet. Lørdag var 18 flyvninger innstilt. Usikkerheten som følger med, rammer også indirekte («Kommer mitt fly også til å bli innstilt?»).

Den direkte årsaken er mangelen på piloter. Flere piloter enn forventa har meldt at de ikke har mulighet til å fly, og det på kort varsel. Ved feriestart skal det hardt gjøres å få erstattet disse. Den allerede eksisterende stand by-kapasiteten er sprengt og det samme gjelder alle andre selskaper.

Det er ikke umulig at problemet rett og slett er et resultat av tilfeldigheter. Når kapasiteten er sprengt er det ikke mye som skal til før en tilfeldig økning i antall sykmeldinger får store konsekvenser. Noen ganger er den beste forklaringen at selskapene bare er uheldige.

Det er imidlertid flere forhold som tyder på at det er en dypere konflikt i Norwegian som nå materialiserer seg. Pilotenes fagforening har vært kjapt ute på banen og kritisert ledelsen i selskapet for å ikke lytte til fagforeningene. «Selskapet har gamblet på at mange nok piloter skal stille opp på overtid og bruke fritid og ferie til å fly for Norwegian», er budskapet fra Halvor Vatnar, fagforeningslederen for pilotene i Norwegian.

Det er ikke tvil om at Norwegian, som andre lavprisflyselskaper presser marginene. De regner med at pilotene skal jobbe overtid og planlegger deretter. Mange selskaper driver også systematisk overbooking av flyreisene sine. Det er en risikabel, men lønnsom strategi (ofte både for selskapet selv og de reisende), siden det er en forutsigbar andel som ikke skal fly likevel.

Fagforeningens klare budskap kan imidlertid også tolkes som en at fagforeningene forsøker å kapitalisere på en vanskelig situasjon. Og det er vanskelig å unngå å spekulere i om pilotene gjør mer enn å utnytte en vanskelig situasjon, at de også har vært med på å skape den.

Det er ingen hemmelighet at pilotene og selskapet ikke er de aller beste venner. Det er ikke mer enn et år siden at kampen mellom disse partene gikk hardt for seg, både i media og rundt forhandlingsbordet.

Arbeidsgiver på den ene siden mener pilotene er for godt betalt og har for lukrative ordninger, i en bransje som møter internasjonal konkurranse og i et selskap som ser røde tall på bunnlinja. Pilotene mener Kjos driver fagforeningsknusing og legger opp til streikebryteri ved å ansette pilotene i datterselskapet, framfor morselskapet. Det muliggjør at Kjos har større spillerom når pilotene truer med streik eller på mistenkelig vis blir syke på samme tid.

Selv om streiken for et år siden endte med løsning, er det ingenting som tyder på at det er blitt fred mellom piloter og Norwegian siden da.

Nå viser det seg at samme dag som kanselleringene 1. juli, løp en overtidsavtale mellom partene ut. Norwegian mener dette er med på å skape problemer for de reisende. Fagforeningen mener derimot at det ikke er denne avtalen som skaper problemene. De holder seg formelt sett til spillereglene, og oppfordrer pilotene til å forholde seg til avtalen, inntil uenigheten er løst i arbeidsretten. Fagforeningen avviser kontant at de vet noe om noen organisert aksjon. Det spørs om vi bør tro dem.

Pilotene er ikke ukjent med å ta i bruk ureglementerte virkemidler for å straffe eget selskap, og indirekte de flyreisende. Dagen etter at 70 Norwegian-piloter ble tatt ut i streik 1. mars i fjor, doblet samtidig sykefraværet seg, fra omtrent 30 til 60 av pilotene og kabin-personalet. Slike gå sakte-aksjoner, er ikke ukjent i luftfarten.

Hittil er ingen flyavganger innstilt denne søndagen. Mulig var ikke dette mer enn en rasling med sablene fra pilotenes side. Den underliggende konflikten er imidlertid ikke løst. Det blir ikke siste gang reisende vil måtte finne seg i å være skadelidende i kampen mellom piloter og flyselskap.