Trøbbel i tårnet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

SKOLE: Som to rike onkler fra Amerika kom de; PISA og PIRLS, åpnet Amerikakofferten og la gavene på bordet. SkoleNorge tok imot gavene med flaue kinn og konstaterte at PISA- tårnet var blitt enda skjevere, mens blikkene kjørte lyntog til Finland.

Det finske tårn står som en påla, mens det norske trenger full restaurering. Saken er bare hvordan dette bør gjøres.

I kjølvannet av de dårlige PISA- og PIRLS-resultatene har skolen fått urettmessig mye negativ fokusering. Jeg sier ikke at vi ikke skal bli bedre, det skal vi, men en skal ikke glemme at det gjøres mye bra arbeid med høyt læringstrykk i norsk skole, en hører bare ikke om det.

Forskere, politikere og utdanningseksperter, river seg i håret og lurer på hva vi skal gjøre for å kvitte oss med det dårlige ranking-komplekset, og heve kunnskapsnivået for å kunne holde tritt med OECD- landenes konkurransejag.

Utdanningsminister Bård Vegar Solhjell fremstår som noe panisk når han sier at foreldrene må ta mer systematisk del i skolearbeidet. Hva mener han med det, skal de delta i undervisningen? Og på hvilken måte har han tenkt å gjennomføre dette?

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer