GRØNN MELK: Da komiker Stephen Colbert hos Comedy Central i fjor oppdaget at kanaleier Viacom hadde begynt med digital produktplassering, var han snar om å tilpasse «The Colbert Report» for fremtidige annonsører. Foto: Skjermdump fra Comedy Central
GRØNN MELK: Da komiker Stephen Colbert hos Comedy Central i fjor oppdaget at kanaleier Viacom hadde begynt med digital produktplassering, var han snar om å tilpasse «The Colbert Report» for fremtidige annonsører. Foto: Skjermdump fra Comedy CentralVis mer

Trodde du ikke det var plass til mer reklame på tv? Tro om igjen

Gammel moro.

- Jeg har en plan. Alle tiders kupp!

De som ikke spoler over reklamen på tv har kanskje fått med seg at Olsenbanden i disse dager rusler rundt Barcode-byggene i Oslo med et ønske om å rane et norsk forsikringsselskap, til tross for at ingen av skuespillerne er med oss lenger.

Digitalmagi, selvsagt, og ikke veldig forstyrrende sådan.

Men hva ville vi synes om vi så en av de gamle filmene deres på tv og kumpanen data-Harry plutselig knoter på en laptop med Windows 8?

Eller hva med en «Mot i Brøstet»-reprise hvor Karl prater i en iPhone 6?

De siste årene har dette blitt en snikende realitet for amerikanske tv-seere.

Lyse hoder har nemlig kommet frem til at produktplassering ikke trenger å begrenses til nytt tv-innhold.

Digital teknologi er blitt tidsmaskinen som lar reprisene oppdateres, slik at tv-kanalene kan hente enda mer penger ut av gammel moro.

Pizza og filmplakater
En av tv-seriene som har fått merke dette er ifølge Entertainment Weekly «How I Met Your Mother». I en 2006-episode kan man se Ted og Barney rusle forbi en reklameplakat for 2010-filmen «Bad Teacher».

I en annen episode har jus-bøkene til Marshall plutselig blitt skjult bak en diger Pizza Hut-eske.

I Norge vises «How I Met Your Mother» på TV3.

Selv om kanalen i blant legger til produktplassering i nye programmer etter innspilling, vises repriser som situasjonskomedien fortsatt i uendret form.

- For øyeblikket er ikke denne typen produktplassering særlig aktuell, selv om vi har muligheten til å tilby og gjennomføre det rent teknisk, sier pressesjef Line Vee Hanum til Dagbladet.

- Kan oppleves forstyrrende
Hanum tror produktplasseringen kan fungere dårligere om den ikke er integrert i produksjonen fra starten.

- Hovedsakelig har dette tilbudet vært rettet mot dagsaktuelle annonser for filmer eller varianter av vann og brus, men det er en risiko for at seere som er klar over at programmet er gammelt opplever produktplasseringen av et flunkende nytt produkt som forstyrrende og negativt.

Forstyrrende eller ikke, i september tok trenden nettopp et steg videre.

Ifølge NME tilbyr reklamefirmaet MirriAd nå å legge inn nye produkter i gamle musikkvideoer fra Universal Music på YouTube.

- Å være inni innholdet er mer verdifullt enn å være på utsida av innholdet, sier MirriAd-sjef Mark Popkiewicz til The Financial Times.

Spritreklame
Ifølge The Independent er svenske Avicii førstemann ut til å få en spritreklame tryllet inn på en tom vegg i et par av videoene sine.

Etter at tida annonsøren har betalt for er løpt ut, kan spriten byttes ut med en annen merkevare på samme sted i videoene.

Det neste steget?

Ifølge The Guardian jobber MirriAd nå med teknologi som endrer reklamen basert på hvem som ser på.