Trodde hun ble intervjuet av VG - endte i Rema 1000-reklame

Verken lesere eller intervjuobjekter skjønner hva som er reklame og hva som er journalistikk.

VISSTE IKKE: Hanne Viken, som lot seg intervjue av VG om sine opplevelser i en somalisk barnebursdag, til en sak som ble publisert på Rema 1000-seksjonen, bekrefter at hun ikke ble informert om at det var reklame hun stilte opp på. Foto: Privat og skjermdump.
VISSTE IKKE: Hanne Viken, som lot seg intervjue av VG om sine opplevelser i en somalisk barnebursdag, til en sak som ble publisert på Rema 1000-seksjonen, bekrefter at hun ikke ble informert om at det var reklame hun stilte opp på. Foto: Privat og skjermdump. Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

(Dagbladet): Innholdsmarkedsføring - reklame som låner presentasjon og virkemidler fra tradisjonell journalistikk - har i år gjort sitt inntog i norsk presse (også i Dagbladet).

Det har ført til debatt om hvordan slik reklame må merkes for at leseren skal oppfatte at det dreier seg om stoff som er laget på bestilling fra en sponsor, i motsetning til uavhengig journalistikk.

En såkalt kvalitativ pilotstudie medieforskerne Jens Barland og Ragnhild K. Olsen nylig gjennomførte, viste ifølge Medier24 at de fire avisleserne som ble dybdeintervjuet hadde problemer med å skille innholdsmarkedsføring fra journalistisk innhold.

Ble ikke informert Og VGs Rema 1000-sponsede seksjon om familieliv har fått kritikk for å tåkelegge skillet av såvel journalister som kommunikasjonsmedarbeidere.

Men også for de som opptrer som intervjuobjekter kan skillet være uklart - og ikke alle som stiller opp, er klare over at de er med på reklame.

Når Dagbladet kontakter Hanne Viken, som lot seg intervjue av VG om sine opplevelser i en somalisk barnebursdag, til en sak som ble publisert på Rema 1000-seksjonen, bekrefter hun at hun ikke ble informert om at det var reklame hun stilte opp på.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer