Troldbundet av Grieg - og Beatles

BERGEN (Dagbladet): Det var Edvard Grieg som lokket ham til Ole Blues-festivalen, men sir George Martin (74) ble ingen konsertpianist. I stedet lagde han rockhistoriens kanskje viktigste album sammen med fire gutter fra Liverpool.

Alle som har et forhold til Beatles, vet at stikkordet er «Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band». De to siste åra har den adlete Beatles-produsenten reist rundt med et show der han gjennom historier, anekdoter og filmklipp med egne ord avslører noen av hemmelighetene bak innspillingen av det banebrytende albumet fra Abbey Road.

Sir George Martin

Født i London 3. januar 1926.Startet i musikkindustrien i 1950. Ble sjef for Parlophone i 1955. Startet med å spille inn klassisk musikk og humorplater med bl.a. Peter Sellers. Skrev i 1962 kontrakt med The Beatles etter at mange hadde avvist dem - også EMI. Fikk Pete Best byttet ut mot Ringo Starr.Produserte alle Beatles-albumene. Regnes som en av verdens mest sentrale produsenter.Ble adlet av dronning Elizabeth i 1996.Reiser nå rundt med multimedieshowet «The Making of Sgt. Pepper».

Lokkemiddelet for å få ham til Bergen var et besøk på Troldhaugen og tilbudet om å få spille på Edvard Griegs flygel.

«Friends and Lovers»

- Jeg elsker Grieg. Som barn hørte jeg mye på klassisk, og Grieg - og særlig sangene hans - var svært populære, sa sir George da vi fikk noen ord med ham på Troldhaugen.

- Neste steg for meg var Debussy og Ravel, sa Martin, som mange år seinere gikk enda noen skritt videre...

Han forbarmet seg over fire gutter som var blitt avvist overalt - ga dem kontrakt, produserte alle platene - og forandret musikkhistorien.

- Men det var kanskje ikke Beatles du spilte på Griegs flygel?

- Jeg spilte en av mine egne komposisjoner, «Friends and Lovers» fra «In My Life»-albumet mitt (fra 1998). Men jeg er ingen stor pianist.

«Doplåt? Nei...»

Men George Martin kom ikke for å spille - han kom for å snakke om hvordan «Sgt. Pepper» ble til.

Etter over 700 timer i studio kom albumet ut i 1967. - «The boys» hadde ingen illusjoner om å skape kunst, bare å gjøre noe annerledes.

Han avviser også at «Lucy in The Sky With Diamonds» er en doplåt. Lennon tok vitterlig LSD, men tittelen er hentet fra sønnen Julians tegning av sin svevende venninne Lucy.

Martin forteller også om den komplekse prosessen som lå til grunn for albumets mektige avslutningslåt, «A Day In The Life».

- Vi hentet inn et symfoniorkester, men hva skulle de spille?

John hadde svaret:

- La dem spille hva de vil.

Det førte til albumets «musikalske orgasme», som Martin kaller det, mot slutten av låten. Noe liknende hadde man aldri hørt.

«Sgt. Pepper» ble historisk.