Trommene fra Beograd

- Vi samlet oss gjerne i en bakgate og begynte å spille. En håndfull mennesker stanset opp, og vi tok til å bevege oss mot hovedgata. Flere sluttet seg til, og til slutt var det tusenvis av mennesker som fylte gatene i protest mot Milosevic-regimet, forteller Dragoljub Djuricic (47), jugoslavisk trommeslager og frigjøringshelt.

I helga har han underholdt på Vossa Jazz. Det korte norgesbesøket i regi av UD er et direkte resultat av kontakten mellom president Kostunica og statsminister Stoltenberg.

Om det finnes én lyd som kan konkurrere med drønnet av NATO-bomber i det detroniserte jugoslaviske regimets ører, må det være ekkoet fra Dragoljub Djuricics trommer. I årevis var de en viktig del av den demokratiske opprørspulsen, både da den store montenegrineren spilte konserter med sitt trommeensemble The Drums Company, og da han ledet an i spissen for opptil 30 andre tamburer i de store gatedemonstrasjonene. På Vossa Jazz denne helga har omstendighetene vært mindre dramatiske, men likefullt bemerkelsesverdige: Endelig kan Djuricic (47) og hans musikere reise fritt igjen, etter å ha fått passene inndratt under diktaturet.

- Nå skal du og trommekompaniet spille over hele Europa. Hvilken rolle ser du for deg i det framtidige Jugoslavia?

- Jeg har takket nei til å være med i en statlig kulturkomité, vi skal være vaktbikkjene. Hvis den nye regjeringen ikke gjør en skikkelig jobb med demokratisering og ytringsfrihet, kommer trommene til å lyde igjen. Først fra bakgatene, deretter nærmere.

- Hele livet er basert på rytme, musikken er frigjørende. Og det å spille trommer på balkanmåten er både fysisk og mentalt virkningsfullt. sier Dragoljub Djuricic.

<B>NORGESBESØK:</B> Sanger Sanya Markovic og trommevirtuos Dragoljub Djuricic fra The Drumbs Company - fra Beograd til Vossa Jazz med politisk klarering på høyt nivå.