CHRISTIAN SCOTT:  Ung amerikansk trompeter som betoner sin afrikanske arv som «Black Indian» eller «Mardi Gras Indian» ved å ikle seg strålende gevanter og endre navnet sitt til Christian Scott aTunde Adjuah. Foto: Concord Rec.
CHRISTIAN SCOTT: Ung amerikansk trompeter som betoner sin afrikanske arv som «Black Indian» eller «Mardi Gras Indian» ved å ikle seg strålende gevanter og endre navnet sitt til Christian Scott aTunde Adjuah. Foto: Concord Rec.Vis mer

Trompetere på ulike språk

Godt albumnytt fra Christian Scott, Tom Harrell og Arturo Sandoval.

ALBUM: Tom Harrell (66), Arturo Sandoval (62) og Christian Scott (29) er tre av den amerikanske jazzens mest interessante trompetister per i dag.

Ikke fordi de nødvendigvis er «bedre» enn alle andre amerikanske trompetister, men fordi alle tre er markante og personlige stemmer i den store arven etter Louis Armstrong, Dizzy Gillespie og Miles Davis — selve sentrallinja i amerikansk jazztrompet.

CHRISTIAN SCOTT: Vidunderbarn i ferd med å bli alvorlig voksen.
CHRISTIAN SCOTT: Vidunderbarn i ferd med å bli alvorlig voksen. Vis mer

TILFELDIGVIS er alle tre nå ute med nye album, slående ulike, men særdeles høreverdige hvert på sitt vis. Yngstemann, New Orleans-fødte Christian Scott, slår til med dobbeltalbumet «Christian aTunde Adjuah», et tittel som krever en forklaring. Atunde og Adjuah er to byer i Ghana, og når Scott innlemmer dem i navnet sitt — han heter fra nå av Christian Scott aTunde Adjuah — understreker han den afrikanske delen av identiteten sin som «Black Indian» eller «Mardi Gras Indian».

Musikken som han lager sammen med sitt el-gitar/piano/bass/trommer-band pluss tre gjesteblåsere (saksofoner, trombone) er også en sammensatt affære med jazz og rock som de tydeligste ingredienser.

«Dear Diz (Every Day I Think Of You)»

Arturo Sandoval

5 1 6
Plateselskap:

Concord/Naxos

Se alle anmeldelser

Men tvers gjennom alle «moods» og klanglige miksturer skinner Scotts trompetspill som både en teknisk superb viderefører og ambisiøs, nyskapende utvider av New Orleans' rike trompettradisjon.

Mange har allerede utropt ham som «den nye, store trompeteren», og med et dobbeltalbum fullt av originalmateriale, dels med referanser som røper et klart ønske om å plassere musikken en større sosial og politisk sammenheng, skal den engasjerte og bevisste Christian Scott aTunde Adjuah og trompeten hans, kalt Katrina (!), neppe komme til å ta mindre plass i tida framover.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TOM HARRELL: Strålende veteran i stadig nye utgaver.
TOM HARRELL: Strålende veteran i stadig nye utgaver. Vis mer

MED «Number Five» utgir Tom Harrell (trompet og flygelhorn) sitt femte album siden 2007 med den samme kvintetten — saksofonist Wayne Escoffery, pianist Danny Grissett, bassist Ugonna Okegwo, trommeslager Jonathan Blake.

Godt sammenskrudd låter den da også i de fire låtene der alle fem er i gang.

«Dear Diz (Every Day I Think Of You)»

Arturo Sandoval

5 1 6
Plateselskap:

Concord/Naxos

Se alle anmeldelser

Men Harrell har denne gang også åpnet for både solo-, duo, trio- og kvartettformater, og inkluderer dessuten ikke-originalmateriale.

Ikke minst er det interessant å høre ham solo i Tadd Damerons «A Blue Time» - nær melodien og uforstyrrelig improviserende — men også to duetter med henholdsvis pianist Grissett («Journey To The Stars») og trommeslager Blake («Blue'n'Boogie») gir fine eksempler på de fortolkerkvalitetene som har gjort Harrell så respektert, der han gjennom åra gradvis har åpnet hardbop-uttrykket sitt og funnet en lyrisk åre som tilfører både dynamikk og kontrast i musikken.

ARTURO SANDOVAL: Fyrig og følelsesladd hilsen til et ideal.
ARTURO SANDOVAL: Fyrig og følelsesladd hilsen til et ideal. Vis mer

CUBAFØDTE Arturo Sandoval — han hoppet av i 1990 og ble amerikansk statsborger i 1999 - hyller sitt store ideal og sin mentor Dizzy Gillespie med storbandbomben «Dear Diz (Every Day I Think Of You)».

Sandovals trompetspill har all den ekstatiske fyrigheten og hete sensualiteten som vi klisjéforbinder med Karibia, og paret med hans beherskelse av amerikanske bebop og en virtuositet som sender ham opp i de høyere tonelag oftere enn godt er, nyspiller han klassikere som «Salt Peanuts», «Con Alma» og «A Night in Tunisia» pluss andre perler fra Gillespie-æraen med et stort, hardtswingende band og heftige gjestesolister som Gary Burton, Bob Mintzer, Eddie Daniels og Joey DeFrancesco.

«Dear Diz (Every Day I Think Of You)»

Arturo Sandoval

5 1 6
Plateselskap:

Concord/Naxos

Se alle anmeldelser

Musikk mer for stive hofter enn for dyp kontemplasjon, la gå, men det er all grunn til å tro at Dizzy Gillespie gliser bredt og fornøyd over sin protesjé der oppe i sin himmel, så hvorfor skulle ikke vi fryde oss tilsvarende her nede?