SAMARBEID: Trondheim Jazzorkesters Eirik Hegdal (tv) og Joshua Redman leder an i et særdeles vellykket samarbeid som nå er utgitt på cd. Foto: Arild Schei/TJO
SAMARBEID: Trondheim Jazzorkesters Eirik Hegdal (tv) og Joshua Redman leder an i et særdeles vellykket samarbeid som nå er utgitt på cd. Foto: Arild Schei/TJOVis mer

Trøndersk jazztriumf med gjest

Samarbeidet mellom Trondheim Jazzorkester og Joshua Redman trer fram i all sin velde på nytt album.

|||ALBUM: Det delvis statsfinansierte Trondheim Jazzorkester (TJO) fikk nylig fornyet tilliten i form av en pen bevilgningsøkning da statsbudsjettet ble lagt fram, og her er første kvittering: Albumet «Triads and more».

Det er en kvittering som står seg, og vel så det.

TJO: Strålende studioversjon av moldejazzkonserten fra 2006.
TJO: Strålende studioversjon av moldejazzkonserten fra 2006. Vis mer

BORTSETT fra noen justeringer er «Triads and more» den musikken som saksofonist/orkesterleder Eirik Hegdal skrev for TJO i 2006 til moldejazzkonserten med den amerikanske saksofonisten Joshua Redman som gjestesolist. Hegdal, som selv ledet uroppførelsen, utfordret Redman med et blandet uttrykk inspirert av først og fremst jazz, klassisk samtidsmusikk og bluegrass, og hadde for anledningen skreddersydd TJO med to celli, fiolin, fransk horn, fløyte og klarinett integrert i en tradisjonell jazzbesetning.

Redman tok utfordringen og jobbet seg entusiastisk inn i Hegdals mange intrikate forløp.

Han bidro til moldekonsertens betydelige suksess og ble med TJO på turné og påfølgende plateopptak i Rainbow Studio i 2008. Nå er albumet her, ledsaget av en 13 minutter lang video fra plateinnspillingen.

ETTER moldekonserten landet dagbladterningen på 5, og det er ikke indeksregulering som puffer den over til 6.

Vigleik Storaas: Sikkert og strøkent håndverk, men litt for forutsigbart.
Vigleik Storaas: Sikkert og strøkent håndverk, men litt for forutsigbart. Vis mer

«Triads and more» er rett og slett strålende musikk: Strålende tenkt og nesten uten unntak strålende framført.

Enkelte nyanser og detaljer vil sikkert kunne diskuteres, men uansett smak og behag møter vi her utøvere som har fått spilt seg inn i musikken og som dermed kan formidle den med større autoritet og presisjon enn under moldekonserten. Kompleksiteten i komposisjonene trer klarere fram (lydbildet hjelper også godt til i så måte) og i forhold til uroppføringen har i særlig grad Redmans bidrag fått mer tyngde, både solistisk og i kollektivet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også Ola Kvernberg (fiolin), Nils Olav Johansen (gitar), Erik Johannessen (trombone) og Mats Eilertsen (kontrabass) trer fint fram i sine solistpartier, men først og fremst er «Triads and more» en fenomenal ensembleprestasjon i en original, mangslungen, dels morsom og dels høytidsstemt musikk der mulighetene til å gå solid på trynet er svimlende mange, uten at de blir benyttet en eneste gang.

PIANISTEN Vigleik Storaas har forsterket trioen sin (Mats Eilertsen, bass, Per Oddvar Johansen, trommer) med saksofonistene Tore Brunborg og Jukka Perko, trompeter Tore Johansen og trombonist Øyvind Brække på «Open Ears», et album der han også har signert alle komposisjoner/arrangementer og har innehar produsentrollen sammen med Tore Johansen.

Vijay Iyer:  Stigende pianostjerne med monsterteknikk og egne ideer.
Vijay Iyer: Stigende pianostjerne med monsterteknikk og egne ideer. Vis mer

Som alltid leverer Storaas gjennomarbeidet materiale som klinger tidløst moderne.

Likeledes er septettens lyriske musisering sikker og lojal, så når plata oppleves mer som en bekreftelse enn som et nytt, spennende kapittel i Storaas' diskografi, kan det virke bortskjemt og storforlangende. Men bare balladen «Every Now and Then» bryter en viss utrykksmessig monotoni på et album som i disse anmelderører sliter litt med forutsigbarhet og temperaturmangel, tross alle sine håndverksmessige kvaliteter.

I KVELD er det duket for konsert på Nasjonal jazzscene, Victoria, med den raskt stigende pianostjernen Vijay Iyer i trio med bassisten Stephan Crump og trommeslageren Marcus Gilmore. Iyer (39), født og oppvokst i USA med indiske foreldre, er også plateaktuell med «Solo» der han viser en svært personlig tilnærming til kjente og så ulike låter som «Human Nature», «Epistrophy», «Black & Tan Fantasy» og «Darn That Dream».

I disse samt et knippe egne komposisjoner demonstrerer han en nesten aggressiv vilje til dyptborende improvisasjon.

Selv om han fortsatt til tider kan virke vel insisterende med sin monsterteknikk, er det bare å notere seg Vijay Iyer som en referanse innen moderne klaverjazz.