Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

TrondheimSolistene + Mutter = fortsatt sant

Anne-Sophie Mutter (49) og TrondheimSolistene samarbeider igjen. Hva er det egentlig mellom verdensstjerna og kammerorkesteret?

NESTENTRØNDER: Anne-Sophie Mutter, ærestdoktor ved NTNU siden 2010, har samarbeidet jevnllig med TrondheimSolistene i 13 år og ser ingen grunn til å slutte nå. I dag uroppfører de André Previns nye bestillingsverk i Trondheim og tar konserten på turné i Europa i oktober. FOTO: OLE MORTEN MELGÅRD/DAGBLADET
NESTENTRØNDER: Anne-Sophie Mutter, ærestdoktor ved NTNU siden 2010, har samarbeidet jevnllig med TrondheimSolistene i 13 år og ser ingen grunn til å slutte nå. I dag uroppfører de André Previns nye bestillingsverk i Trondheim og tar konserten på turné i Europa i oktober. FOTO: OLE MORTEN MELGÅRD/DAGBLADET Vis mer

—TrondheimSolistene og jeg har laget flotte plater sammen, og gode musikalske minner knytter sterke bånd mellom musikere. Men det er bare én av årsakene til at vi fortsatt samarbeider, sier Anne-Sophie Mutter og nevner en annen:

—Tvers gjennom flere utskiftninger av konsertmestere og musikere har TrondheimSolistene klart å beholde den entusiasmen som preget dem da vi samarbeidet for første gang rundt 1999.

-Det er en stor, stor kvalitet, for det finnes orkestre som nøyer seg med å repetere gammel storhet, og det har aldri vært verken min eller TrondheimSolistenes filosofi. Vi er svært nysgjerrige musikere, det er derfor vi passer så bra sammen. Og det er derfor jeg gleder meg veldig til å uroppføre denne fiolinkonserten med dem nå.

Bestillingsverk
«Denne fiolinkonserten» er komponert for Anne-Sophie Mutter av hennes eksmann André Previn på bestilling fra Trondheim Kammermusikkfestival og TrondheimSolistene. I kveld uroppføres den i Olavshallen under festivalen, på en konsert som også inkluderer Brittens «Simple Symphony op. 4» og Vivaldis «De fire årstider», verket Mutter og orkestret turnerte med i 1999 og spilte inn på plate samme år.

Det samme repertoaret står på programmet når hun og TrondheimSolistene legger ut på veien i Tyskland, Sveits, Norge, Sverige og Danmark i siste halvdel av oktober, etter at hun i mellomtida har vært en snartur i USA og Canada. Blir «Årstidene» annerledes denne gang?

Mutter smiler: —La oss vente og høre, sier hun hemmelighetsfullt.

Notene til Previns nye konsert for fiolin og orkester fikk hun i fjor, men forberedelsen — som vanlig i tre perioder, den første til å studere notene og finne ut hva komponisten vil, den andre til å prøve ut fingersetting og strøk, den tredje til å forme en helhet — har falt sammen med mange andre gjøremål.

Nye stykker
—Jeg skal snart uroppføre en ny sonate som André har skrevet, og flere nye stykker av blant andre Penderecki og Boulez er i anmarsj. Heldigvis føler jeg meg etter hvert trygg og komfortabel i Andrés musikalske språk, det er ikke lenger så hårreisende fremmed for meg som da jeg spilte «Tango Song and Dance» der det rytmiske var noe helt nytt, sier hun.

—Har du samarbeidet med Previn under forberedelsene?

—Ja. André er sparsom når det gjelder å bestemme dynamikk og frasering, så det blir masse rom for musikerne til å bestemme i hvilken retning stykkene kan eller bør gå. Vi har snakket mye på telefon, det har vært en fin kreativ prosess.

TRONDHEIMSOLISTENE:  Ny turné med Anne-Sophie Mutter.
TRONDHEIMSOLISTENE: Ny turné med Anne-Sophie Mutter. Vis mer

—Neste år runder du 50, blir det en spektakulær feiring?

—Jeg blir 50, Penderecki blir 80, vi kommer til å være på en snurr hele året ... nei da, jeg skal ikke markere i stor stil. Men jeg elsker å feire, hele tida, uten foranledning. Livet er en feiring, så jeg synes ikke jeg trenger noen spesiell grunn.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media