Live-published photos and videos via Shootitlive

Britney Spears i Telenor Arena

Tror Britney kan ha solgt billetter i Norge for 13 millioner kroner

Popstjerna solgte ut Telenor Arena, men fikk hard medfart av anmelderne. - Hun legger ut på veien for å fylle opp kassa, mener høyskolelektor.

Fredag framførte Britney Spears (36) hits som «Toxic», «Oops! ...I Did It Again» og «Womanizer» foran et utsolgt Telenor Arena.

Da billettsalget åpnet i januar, ble 20 000 billetter revet vekk på tre timer, opplyser Live Nation.

Arrangøren vil ikke røpe hvor mye konserten genererte i billettinntekter.

- Vi kommenterer ikke billettomsetning, sier Kristin Svendsen, billettansvarlig i Live Nation.

Et estimat som Dagbladet har gjort i samarbeid med en kilde i det norske konsertarrangør-miljøet, viser at Britney kan ha solgt billetter i Norge for over 13 millioner kroner.

- Det er sannsynlig at Britney har solgt billetter for over 13 millioner kroner til Oslo-showet, mener kilden.

Personen estimerer inntektene fra salg av merchandise, som T-skjorter, gensere og plakater, til å ligge rundt én million kroner.

Svendsen opplyser at Live Nation ikke ønsker å kommentere tallene Dagbladet presenterer.

Eventyrfortelling

Dag Inge Fjeld er høyskolelektor ved Høyskolen Kristiania. Han tror Britney Spears legger ut på veien for å fylle opp «kassa».

- Hun er jo et fenomen som er skapt av mange. Alle de ønsker selvfølgelig avkastning på det de har bygd opp i sin tid. Hun har fremdeles en markedsverdi, det er en fascinasjon rundt henne, sier Fjeld.

- Jeg tror det er mange som får ålreit avkastning på at hun reiser rundt i verden og melker historien sin én gang til.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Nettopp popstjernas historie tror Fjeld er blant grunnene til at interessen rundt henne fortsatt er såpass stor.

- Britney byr på en slags eventyrfortelling. Hun er et «blast from the past» der man tenker: «Jøss, så hyggelig at hun er i live». Hun har kommet seg på beina igjen etter motgang. Det i seg selv er en appellerende historie.

Popstjerna appellerte ikke stort til kritikerne fredag kveld. Både Dagbladet og VG ga terningkast én, mens Aftenposten la seg på en toer.

Også i Danmark fikk 36-åringen fra Louisiana totalslakt.

«Casher inn»

Fjeld tror billettsalget delvis kan tilskrives at mange gamle fans har lyst til å se «hva det har blitt» av Britney.

- Det er lenge siden sist hun har spilt i Norge. Da blir det en «happening». Dessuten er Britney litt kitsch. Det er ikke så veldig høytidelig - det er ikke som en Roger Waters-konsert. Det blir fest, glitter og stas. Melodi Grand Prix-aktig!

Høyskolelektoren tror ikke at Britney kan ta en ny turnérunde om kort tid, og vente like stor oppslutning.

- Jeg tviler på at de folkene som har sett henne nå, gidder å dra tilbake før det har gått mange, mange år. Det er klokt å ta en verdensrunde hvor hun casher inn, men jeg tror ikke hun selger ut Telenor Arena nok en gang før det har gått veldig lang tid.

Fjeld tror 36-åringen gjør lurt i å holde seg i Las Vegas, der hun de siste fire åra har hatt fast show.

Ifølge Forbes hadde superstjerna tjent nærmere én milliard kroner etter cirka 250 show i kasinobyen.

- Der kan hun få full uttelling på det visuelle, og kjøre opp det erotiske. Las Vegas er litt Danskebåten. Det passer veldig godt for henne å være der, mener høyskolelektoren.

ELSKER BRITNEY: Spente fans hadde kledd seg ut som stjernen foran fredagens konsert på Telenor Arena. Video: Frank Karlsen / Dagbladet Vis mer Vis mer

Utgifter

Andreas Feen Sørensen, kommunikasjonsansvarlig i Norske Konsertarrangører, vil ikke uttale seg om hvorvidt Dagbladets estimat av Britneys billettinntekter er realistisk eller ei.

- Vi har ikke innsikt i avtalene som blir gjort mellom artist og arrangør, så det blir dessverre vanskelig å uttale seg spesifikt om akkurat denne konserten med Britney, sier Sørensen.

Han mener det er viktig å merke seg at utgiftene øker proporsjonalt med størrelsen på produksjonen og arrangementet.

- Det jeg kan si, er at det er bra at både små og store artister velger å legge konserter til Norge når de turnerer. Når store konserter som denne selger ut, kan de økonomiske ringvirkningene potensielt være store for artist, arrangør og andre aktuelle virksomheter som sørger for transport, mat og overnatting.