EKTEPAR: Rapper Jay Z er en av hovedaksjonærene i Tidal. Kona Beyoncé er også medeier og i sentrum av DNs avsløring om manipulerte lyttertall. Foto: NTB Scanpix
EKTEPAR: Rapper Jay Z er en av hovedaksjonærene i Tidal. Kona Beyoncé er også medeier og i sentrum av DNs avsløring om manipulerte lyttertall. Foto: NTB ScanpixVis mer

Tidal

Tror Tidal har skiftet taktikk etter skandaleoppslagene. Har hyret norsk krisehjelp

Har engasjert Geelmuyden Kiese.

Musikkstrømmetjenesten Tidal har vært under svært sterkt press etter at Dagens Næringsliv i starten av mai avslørte det som skal ha vært 320 millioner falske avspillinger av Beyoncé og Kanye West-sanger. Tidal er eid av rapperen Jay Z og telegiganten Sprint og en rekke av verdens største artister, inkludert West og Beyoncé selv.

Tidal-toppene i USA har siden holdt seg langt unna journalister og avisspalter, og bare kommet med korte uttalelser, som for det meste avviser påstandene i DN-saken. Strømmetjenesten har også forsøkt å diskreditere både avisa og universitetet som har bistått DN i avsløringen, NTNU. Samtidig har Tidal truet med å saksøke NTNU, men nå kan det se ut som de har skiftet taktikk.

Tidal har nå hyret inn det norske PR-byrået Geelmuyden Kiese for å håndtere media, får Dagbladet bekreftet av partner og seniorrådgiver i Geelmuyden Kiese, Geir Ove Harnes.

- Forsøkt å kontrollere saken

Omdømmeekspert og professor ved institutt for kommunikasjon og kultur på BI, Peggy Brønn, tror Tidal har fått beskjed om at en aggressiv og avvisende tilnærming til saken fungerer dårlig i Norge.

- I USA saksøker firmaer veldig kjapt. Det er nesten formalitet, og de er veldig defensive, noe som baserer seg på en idé om at et stort firma kan saksøke og skremme et mindre firma. Det fungerer ikke særlig godt i Norge, ikke fordi nordmenn nødvendigvis ikke lar seg skremme, men fordi det er ikke det første man gjør, sier Brønn til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Da nyheten nådde amerikansk media uttalte Tidal at saken var basert på stjålet og manipulert data. De mente også at DN ikke var objektive i saken, basert på avisas tidligere kritiske dekning av strømmetjenesten.

- Den taktikken fungerte åpenbart ikke. Jeg tror Tidal har forsøkt å kontrollere skandalen ved å true, men nå ser de at det ikke fungerer. De er i ferd med å lande fra sjokket og ser at de må håndtere dette annerledes enn å bare avvise at noe har skjedd, fortsetter hun.

I USA anerkjenner man aggressivitet i forretningslivet, sier Brønn.

- Jeg tror nordmenn anses som litt mer naive i USA innen business. Den holdningen kan slå tilbake på Tidal.

Hyret inn PR-byrå

Geelmuyden Kiese ønsker ikke å kommentere uttalelsene til Brønn.

- Tidal har leid inn en person hos oss som pressetalsperson ettersom de ikke har egne ressurser på dette området, sier Hernes til Dagbladet.

Det er Daniel Barhom, rådgiver og fagansvarlig for krisekommunikasjon og beredskap i Geelmuyden Kiese, som har fått ansvaret for å være Tidals pressekontakt i Norge. I en uttalelse til Dagbladet skriver han at Tidal fortsatt undersøker hva som har skjedd.

- Basert på et ønske om åpenhet, har vi engasjert et tredjeparts cybersikkerhetsfirma som skal undersøke alle sider ved datainnbruddet. Gjennomgangen vil også ta for seg påstandene om manipulasjon av data, sier Barhom til Dagbladet.

- Som vi hele tiden har sagt, avviser vi og bestrider vi disse påstandene. Når gjennomgangen er gjennomført vil vi dele våre funn slik at våre artister, fans og partnere vil få svar på hva som faktisk har skjedd. Vi ber om at offentligheten ikke konkluderer i denne saken før undersøkelsene er gjennomført, fortsetter han.

Anmeldt av fire selskaper

En rekke profilerte norske musikere har trukket musikken sin fra tjenesten, og totalt fire musikkorganisasjoner har hittil anmeldt Tidal etter DNs avsløring.

Rettighetsselskapet TONO, og plate- og artistorganisasjonene Fono og Gramo har alle anmeldt Tidal til Økokrim. Musikernes fellesorganisasjon (MFO) anmeldte onsdag strømmetjenesten til Økokrim for bedrageri. Bare MFO representerer over 8000 musikere i Norge, skriver DN i dag.

Tidal-avsløringen er basert på interne Tidal-strømmedata DN-journalistene fikk tilgang til via en overlevert harddisk, og datasettet er deretter gått gjennom av forskere tilknyttet universitetet NTNU. Flere Tidal-kunder DN snakket med, nekter for å ha spilt av musikken på det tidspunktet som datasporene påstår at de har gjort.

- Ikke mottatt harddisken

- Så langt har vi ikke mottatt harddisken som hele historien til Dagens Næringsliv er basert på. På nåværende tidspunkt kan vi derfor ikke si noe om harddisken faktisk kom fra oss eller hva som skjedde med dataene etter det potensielle datainnbruddet, sier Daniel Barhom i Geelmuyden Kiese.

Sjefredaktør i Dagens Næringsliv, Amund Djuve, mener at Tidal enkelt kunne funnet ut av hva dataene på harddisken inneholder.

- Vi ga Tidal en rekke kundelogger fra harddisken i god tid før publisering, slik at de lett kunne sjekket våre funn i sin database. I tillegg ga vi dem på forhånd en NTNU-analyse av Tidals database gjort av landes fremste eksperter på området. Denne er også publisert i sin helhet på nett. Rapporten er skrevet på en slik måte at Tidal enkelt kan ettergå våre funn, sier Djuve.

- Ved på bruke opplysningene i rapporten kan de ta ut nøyaktig de samme dataene som vi har gjort, og sjekke sine egne resultater opp mot våre. Så langt har Tidal vist større interesse for hvordan vi har fått tak i dataene enn hva dataene faktisk viser, fortsetter Djuve.

- Anser dere innholdet på harddisken til å inngå under pressens kildevern?

- Vi har gitt Tidal nok informasjon om innholdet på harddisken til at de selv kan verifisere våre funn. Men det er korrekt at vi mener at dette dekkes av kildevernet, sier Djuve.

- Manglende royaltyforståelse

DN hevder at den angivelige strømmemanipulasjonen kan ha ført til høyere utbetalinger av royalties til Kanye West og Beyoncé på bekostning av andre artister. Dette tilbakeviser Tidal.

- Artiklene i DN har vist en manglende forståelse for hvordan royalty-betalinger blir håndtert. Påstandene ville ikke gitt økonomisk mening for verken Tidal eller artistene. Verken Tidal, eller de spesifikke artistene, ville fått økonomiske fordeler hvis påstandene var sanne. Vi ser fram til å fortelle hva som har skjedd når gjennomgangen er gjennomført, sier Barhom.

Sjefredaktør Djuve mener det er vanskelig å tolke denne uttalelsen fra Tidal og Geelmuyden Kiese.

- Strømmeinntektene fra en tjeneste som Tidal fordeles etter markedsandel. Hvis noen artister får større fortjeneste grunnet manipulerte tall, betyr det at andre får mindre. Det er derfor bransjeorganisasjoner har anmeldt selskapet, og artister har trukket seg fra tjenesten etter avsløringen, sier Djuve.