Truende og vakkert

Bertine Zetlitz' bokdebut skaper både forventning og nysgjerrighet.

Med sin debutbok knytter musikeren Bertine Zetlitz på en spennende måte forbindelseslinjene til forfatteren ved samme navn.

Boka inneholder 23 poptekster på engelsk, som i tur og orden blir utdypet med prosatekster på norsk. De norske tekstene bærer stort sett samme tittel. Mellom de rytmesterke og suggestive tekstene i boka fins helsides svart-hvitt-fotografier (tatt av Nils Vik) og boka er lagd i en mørk, elegant design som sammen med bildene er med på å skape en slags mystikk rundt det skrivende jeg-et i tekstene:

Hvem fører pennen?

Splittet

Sjangermessig sprenger boka grensene mellom roman, novelle og dikt. Leseren kan velge å la alle tekstene gå inn i en enhet som en eksperimentell roman, eller han kan lese hver av dem som en kort fabel. Språket er en moderne variant av det man kunne kalle Ragnhild Jølsen-tradisjonen i norsk litteratur: fortellende og konkret prosalyrikk, med en «synsk» og fabulerende effekt.

Det er som om fortellingene tar sikte på å speile et jeg med en stadig flimrende identitet.

Dette jeg-et skildrer sine forbindelser med omgivelsene, både mennesker og ting. Mange menn virvler ut og inn av tekstene, venninner kommer og går, foreldre dukker opp, og iblant gjenspeiles en tilværelse som artist. Jeg-personen påvirkes av sine opplevelser, men gir også uttrykk for et ønske om å regissere dem gjennom sin fortolkning av virkeligheten.

Uberegnelig

Balansen er hårfin mellom det vakre og det voldsomme, det fristende og det frastøtende.

Vi har å gjøre med et upålitelig jeg, som fort kan vise seg å bli uberegnelig. I teksten «Don't» leser vi:

«Har du lurt på hvorfor ballerinaen forblir i evig skjønnhet? Så enkelt som å kunne fly. De beste av oss synes i flukten å sveve over jorden. Og når vi bestemmer oss for å lande, spidder vi alt der nede med tåspissene.»

I neste avsnitt demonstreres ballerinabildet med en scene fra et samliv:

«Da vil jeg bare være til stede. Og at du bare er her, uten å gjøre noe spesielt, og gjerne uten å si noe. Jeg har så nok med å være til, og hvis du sa noe, ville du friste meg sånn. Og ikke ta i meg eller dans.»

Hvorfor ikke? Friste meg til hva? Hva skjer hvis hun blir tatt i eller danset for?

Stivnet mørke

Kanskje kan boka oppleves som en serie på 23 kortfilmer, opptak av underlige situasjoner på grensen mellom drøm og oppvåkning, i det ene øyeblikket gjennomlyst inntil det overeksponerte, i neste øyeblikk stivnet i et uhyggelig mørke. «Er det ikke rart hva man kan få seg til å tenke rundt et menneske. Hvordan man kan forandre det med handling, men at ord og tanke er nok.»

Den som vil vite mer om dette, kan lese den siste teksten i boka, en scene som kunne vært hentet fra innsiden av hodet til en figur i en Lynch- eller Tarantino-film.

What's next?

Denne boka skaper både forventning og nysgjerrighet.