Trues av alle

Hvem som helst kan få lov til å drive kommersiell allmennkringkasting når TV2s konsesjon går ut 31.12 2002. Kulturdepartementet åpner for at multinasjonale mediegiganter kan ta over etter TV2 i Norge. Men fortsatt må det ligge i Bergen.

Frykter ikke privatisering

I går presenterte Kulturdepartementet de nye vilkårene for den som skal drive kommersiell allmennkringkasting i Norge i årene som kommer. Fra 2003 er det slett ikke sikkert at det blir TV2.

Departementet ønsker å gi konsesjonen til den kanalen som byr mest, det vil si at konsesjonen går på auksjon. Departementet blir auksjonarius, og legger premissene for hvem som skal få tilslaget.

Hvem som helst

- Vi lyser jo ut konsesjonen i hele EØS-området, sier statssekretær i Kulturdepartementet, Roger Ingebrigtsen.

- Betyr det at vi kan få inn store multinasjonale mediegiganter?

- Vi har jo det i dag. Egmont er jo inne i TV2 i dag, sier Ingebrigsten.

Egmont eier likevel ikke mer enn en tredjedel av TV2, men Ingebrigtsen åpner likevel for at store multinasjonale selskaper kan få lov til å drive videre, bare de byr nok penger, og tilfredsstiller de kravene departementet setter.

- Det kan på ingen måte utelukkes at store medieselskaper kommer inn. Men det er vi som styrer hva de skal lage. Hvem det er som skal gjøre det, er ikke det viktigste spørsmålet.

- Så en hundre prosent tyskeid kanal, f.eks. gjennom mediegiganten Bertelsmann, gjør ikke noe?

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Nei, bare konsesjonsvilkårene oppfylles, er ikke dette viktig.

Valebrokk tviler

TV2-sjef Kåre Valebrokk er forundret over at departementet har valgt auksjon som prinsipp for tildeling av konsesjon. Han har liten tro på at utlendinger vil gi bud.

- Jeg tror det blir veldig vanskelig for noen utlending til å by på konsesjonen så lenge de vet at vi (TV2, red.anm.) har tenkt til å være her i alle fall.

- Dere driver videre uansett?

- Vi har Norges nest sterkeste merkenavn, og med det merkenavnet kommer vi til å beholde, hvis jeg tipper, halvdelen av de reklameinntektene som vi har i dag uansett. Det blir ca. 650 millioner årlig ut av reklamemarkedet. Med andre ord; det vi i dag gjør må en eventuell ny konsesjonsinnehaver også gjøre, hvis han aksepterer å være allmennkringkaster. Han må drive det vi i dag gjør for en samlet kostnad for under 650 millioner, hvis han vil tjene penger i det hele tatt. Dette vil ingen kunne klare. Bare glem det, sier Valebrokk.

BETENKTE HERRER: NRK-sjef Einar Førde sliter med store underskudd, og TV 2-sjef Kåre Valebrokk kan miste konsesjonen.