Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

- Truet

Da Camilla Myhre i 1996 sa opp på Chat Noir, fikk hun beskjed om at hun ikke kunne regne med å få flere jobber der. Dersom andre spurte, ville de få beskjed om at hun var flink, men farlig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Ugyldig

Dette opplevde danseren Camilla Myhre (31) som en trussel. Nå vil hun advare andre unge mot å underskrive kontrakter med AS Revyteater uten å være klar over hva de gjør.

Myhre ble hyret som danser i Tom Sterris første forestilling på Chat Noir, «I Leende Live», høsten 1996. Bak seg hadde hun da flere oppsetninger både på Chat Noir og Chateau Neuf, og satt også på den tida i styret i Oslo Danse Ensemble.

- Alle fikk beskjed om å skrive under kontrakten der og da, vi kunne ikke ta den med oss hjem, sier danseren.

Muntlig

Det lå i kortene at det var nok av dem som var ute etter jobben hennes. Likevel fikk Camilla Myhre kranglet seg til å tenke over tilbudet til neste dag.

- Først og fremst reagerte jeg på lønna. Dessuten stusset jeg over at ikke kontrakten inneholdt ett ord om arbeidstid. Da jeg ba om det, fikk jeg en muntlig avtale. Den ble ikke holdt.

I Myhres kontrakt er oppsigelsestida definert til en måned i ordinær spilleperiode og fjorten dager i utvidet spilleperiode.

- Da jeg sa opp, fikk jeg beskjed om at dette bare gjaldt fra arbeidsgivers side.

Camilla Myhre valgte å si opp, delvis fordi hun hadde andre tilbud, delvis fordi hun var misfornøyd med måten hun ble behandlet på.

- Da fikk jeg beskjed om at «da må du ikke regne med å jobbe for oss igjen. Og spør noen om Camilla, skal jeg si at hun er flink, men farlig».

Skriftlig

- Jeg vil anbefale dagens utøvere å få alt skriftlig. Og sjekk kontraktene, gå gjerne til forbundet med dem, advarer Myhre, som seinere har sittet to år som styremedlem i Norsk Ballettforbund.

- Det kan være at Camilla følte det slik, men vi har ingen antipatier mot henne, og hun er hjertelig velkommen til å jobbe hos oss igjen. Vi betalte til og med avskjedsfesten da Camilla sluttet, så fra vår side er det ingen vonde følelser, understrekerprodusent Anders Moland i AS Revyteater.