TABBE: Presidentkandidat Donald Trump lanserte emneknaggen #asktrump, til forutsigbart resultat. Her holder han en appell lørdag 19. september. Foto: NTB Scanpix
TABBE: Presidentkandidat Donald Trump lanserte emneknaggen #asktrump, til forutsigbart resultat. Her holder han en appell lørdag 19. september. Foto: NTB ScanpixVis mer

Trump med katastrofal sosiale medier-kampanje

«Hvem lager tupéene dine?»

(Dagbladet): Det har hendt flere ganger før, både i Norge og i utlandet, og har etterhvert blitt kjent som en av de vanligste «fellene» å gå i når politikere eller bedrifter skal promotere seg selv på sosiale medier.

Nå har Donald Trump blitt den siste til å få merke hvordan internett vanskelig lar seg styre, etter å ha lansert emneknaggen #AskTrump («spør Trump») på Twitter.

Det overveldende flertallet av spørsmålene som hagler inn til den kontroversielle presidentkandidaten kan sies å være av den useriøse sorten.

Latterliggjort Kampanjen fikk voldsom respons, og hadde etter knappe seks timer fått inn 50 000 spørsmål, ifølge Huffington Post.



Noen av de mer seriøse spørsmålene besvarte Trump selv med korte videosnutter på sin Twitter-profil med 4,4 millioner følgere, mens andre spørsmål fikk gå ubesvart.

«Hvem lager tupéene dine? Jeg trenger en god parykk til Halloween,» spør en Twitter-bruker.

«Vil du beskrive rasismen din som opportunistisk eller dyptsittende,» spør en annen.



Fadesen har allerede blitt utropt til «valgkampens verste idé» av nyhetsnettstedet Salon.

Har hendt før Utfallet burde strengt tatt ikke være overraskende for dem som holder et øye med sosiale medier. Flere bedrifter og offentlige personer har brent seg på lignende kampanjer tidligere, også her i Norge.

I mars i år så Freia seg nødt til å avslutte en lignende kampanje når brukere begynte å misbruke muligheten til å dele «nære ord» med Freias spesialdesignede skrifttype. «Nære» ord som «palmeolje» eller «diaré» ble for sterk kost for sjokoladeprodusenten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

New York-politiet gikk også på en smell da de ville skape positiv blest om seg selv, og oppfordret folk til å dele bilder av seg selv sammen med politibetjenter under emneknaggen #myNYPD. Ikke overraskende var det bilder av politivold som spredte seg raskest.