Trusselen fra enfoldet

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

Mandag 5. april innleder Riksteatret sin landsdekkende turné på Jessheim kulturhus med den nye, flerkulturelle versjonen av «Folk og røvere i Kardemomme by».

Eller rettere sagt: Det som framvises er ikke noe «nytt», men snarere noe gammelt. Riksteatersjef Ellen Horn har til uka premiere med den hittil mest naturtro versjonen av Thorbjørn Egners klassiske teaterstykke fra 1955.

Det er nemlig ikke slik at Egner «vil ha snudd seg i sin grav» over å ha en politimester Bastian fra Burkina Faso (Issaka Sawadogo), slik NTB antydet sist uke. Snarere vender Horn og Riksteatret nå tilbake til teaterstykkets afrikanske røtter. Det var nemlig i Marokko det hele startet, da Egner med familie i 1949 fikk reisestipend fra Tegnerforbundet.

Ikke bare arkitektur, kameler og palmer er hentet derfra. Det er hele den mellommenneskelige stemningen i den arabiske medinaen i Fez som var inspirasjonen til den hyper-sosialdemokratiske tonen i dette «norskeste» stykket for barn, slik Egner selv forklarer det i sin egen, lite kjente bok «Et selvportrett» (1984):

I Marokko opplevde Egner-familien «fra første dag en enestående gjestfrihet og interesse. De unge fikk lett kontakt med marokkanske ungdommer. De ble buden hjem til deres familier, og vi foreldre ble buden med, ble hjertelig mottatt...»

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer