DEBATT

Debatt: Nav

«Trygdedyret» må temmes

For 15 år siden sloss jeg selv mot systemet, da var jeg en «naver». Nå forsker jeg på Nav-brukernes erfaringer med tjenesten.

KONTROLL: Gjennom min forskning på Nav-brukernes erfaringer har jeg fått øynene opp for et «trygdedyr» som utøver skarp sosial kontroll uten å ta særlig menneskelige hensyn, skriver innsender. Her er Nav-direktør Sigrun Vågeng og arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie. Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix
KONTROLL: Gjennom min forskning på Nav-brukernes erfaringer har jeg fått øynene opp for et «trygdedyr» som utøver skarp sosial kontroll uten å ta særlig menneskelige hensyn, skriver innsender. Her er Nav-direktør Sigrun Vågeng og arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie. Foto: Terje Pedersen / NTB Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Eksterne kommentarer: Dette er en debattartikkel. Analyse og standpunkt er skribentens egen.
Publisert
Sist oppdatert

Hvordan kunne det skje i vår rettsstat at noen ble feilaktig dømt som trygdesvindlere? Jeg må dessverre innrømme at jeg ikke er overrasket over den siste tidens avsløringer av hvordan Nav i en årrekke har feiltolket regelverket for trygdeutbetalinger.

For 15 år siden sloss jeg selv mot systemet, da var jeg en «naver». Nå forsker jeg på Nav-brukernes erfaringer med tjenesten. Gjennom mine erfaringer og min forskning har jeg fått øynene opp for et «trygdedyr» som utøver skarp sosial kontroll uten å ta særlig menneskelige hensyn. Skandalen som er under opprulling, viser at dette «trygdedyret» må temmes.

Jeg har dybdeintervjuet mellom 20 og 30 Nav-brukere om hvordan de opplever ulike sider ved sin egen saksbehandling. De forteller om et system som ikke hører eller ser dem.

Disse «naverne» opplever å bli stemplet som «late», de får høre at «de kan skylde seg sjøl» eller at de har «dårlige gener». Dette er mennesker som har havnet utenfor den vedtatte normalen, kategoriserte og definert som en «marginalisert gruppe».

De har en dobbel utfordring: For det første skal de etablere et meningsfylt liv fra knappe økonomiske ressurser og en kaotisk tilværelse. Dernest er det mange som opplever Nav som en instans som ikke er villige til å lytte til deres argumenter, til tross for at lovverket pålegger ansatte i Nav å inkludere brukerne i egen saksbehandlingsprosess.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer