Trakassering av jenter i onlinespill, og den mer generelle trakasseringen mange jenter kan oppleve i nettsfæren, har fått oppmerksomhet i flere medieoopslag den siste tiden. Dataspill har vært utsatt for mye feilaktig kritikk opp igjennom årene, med påstander om spill som «digitalt heroin», «drapssimulatorer» eller «gravplasser for sosiale ferdigheter». Det er derfor ikke overraskende at mange spillere går i forsvar av egen kultur når en ny kritikk kommer på banen, slik vi har sett i enkelte kommentarfelt.
Men vi spillere må tåle at også negative sider ved spillkulturen belyses. Bare fordi man ikke selv har opplevd trakassering av jentespillere, kan ikke problemet avvises. Det er såpass mange som melder fra om dette at vi må ta det på alvor.
Den amerikanske bransjeorganisasjonen ESA anslår i sin årlige rapport at hele 47 % av alle spillere er kvinner (2012). Det er soleklart at jenter også er gamere, men i enkelte spill er de i klart mindretall. Det har gjort dem mer synlige og utsatt.
For å få bukt med en ukultur av trakassering er det flere mulige veier å gå. En av dem ligger i teknologien, der varslingssystem, spillerrangering eller annen moderering er viktig. Problemet med slike teknisk orienterte løsninger er likevel at de kan misbrukes, eller forbli ubrukt. Verken teknologi eller utviklere alene kan løse problemet. Trakassering bør bli konfrontert og kritisert, og ikke stilltiende godkjent på grunn av resignasjon eller likegyldighet.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger