Trygge Sissel

Var det alt? Sissel overrasker ikke denne gang heller.

CD: Hun har riktignok prøvd det meste; folketoner, klassisk sang, salmer, julesanger, stev, hip hop, pop, symfonisk pop. Men etter flere forsøk på å slå igjennom i USA velger hun igjen den trygge vei, og synger folketoner på norsk, svensk, dansk og islandsk.

Ingen kopi

Det kan virke som om hun kopierer Herborg Kråkevik, som solgte over 200 000 av «Kråkeviks songbok», men hun er bare tilbake der hun startet på storselgeren «Sissel» (1986) - og jevnlig har vært innom siden. «Vestland, vestland» og «Kjærlighet» fra debuten er for øvrig representert på et variert NRK-opptak med Kringkastingsorkestret fra 2001 som følger med her som en fin bonus-dvd.

Det er ikke KORK, men Trondheimsolistene som vever lydteppet bak Sissels uomtvistelig vakre stemme - overraskende stille og mindre til stede enn de var hos Kråkevik i 2000. De har samarbeidet før, blant annet på Sissels julekonserter, og kler hverandre godt. Så hvorfor blir ikke dette mer spennende?

Kjølig inderlighet

«Less is more» er et utmerket konsept, men sparsommeligheten stiller store krav til arrangementene. Låtvalget er forutsigbart, og for mange av sangene framføres med en innøvd, lett kjølig inderlighet, uten den store innlevelsen og dynamikken. «Jeg lagde meg så silde» og særlig «Om kvelden» , som også Kråkevik spilte inn, blir nakne, men noe flate og tamme i Kjetil Bjerkestrands produksjon. «O tysta ensamhet» , med glitrende pianospill av Tord Gustavsen, er et fint gjenhør, til tross for at hans arrangement legger seg litt vel tett opp mot Jan Johansson og Georg Riedels (fra «Jazz på svenska»). Men best er «Du är den ende» . Den spanske folketonen, som de fleste kjenner fra Lill Lindfors\' svenske versjon, er et meget vellykket forsøk fra arrangør Bjerkestrand på å gi en kjent låt nytt liv. Her formelig presser strykerne seg fram og skaper det lys levende lydbildet som savnes på deler av en for øvrig svært profesjonell produksjon.

Sissel framfører repertoaret fra «Nordisk vinternatt» i Oslo Spektrum 3. desember.