Trygghet på toget

KAMERA PÅ TOGET: Når NSB monterer kamera i tog, gjør vi det for å redusere vold mot kunder og ansatte og hærverk på toget. I tillegg vil vi dokumentere og forbedre sikkerhetsrutiner ved av- og påstigning. Det er ikke det eneste tiltaket for å oppnå dette, men ett av dem.

Dagbladet liker ikke dette. Avisen mener NSB heller burde velge dyrere og etter deres mening mer effektive løsninger som vektere og tiltak på stasjoner. De kaller kameraløsningen for strutsepolitikk, da volden i samfunnet bare ville forflytte seg til andre transportselskaper uten trygghetskamera.

Her forstår vi ikke helt logikken. Hvis det er så at volden forflytter seg ved bruk av kamera, må jo kameraene være effektive. For ellers ville ikke volden forflyttet seg. Og hvis vektere er enda mer effektive (og dyrere) enn kamera ville i tilfelle volden forflytte seg desto mer. Hva som er dyrest, vet ikke vi. Og heller ikke Dagbladet. Ingen fra Dagbladet har spurt oss hva de ulike alternativene koster. Men de har erfaring, sier de.

Det har vi også. Dessuten støtter vi oss på en rapport fra Arbeidsforskningsinstituttet. Vi har økende antall tilbakemeldinger fra eget personale om vold i tog, det foreligger en TØI rapport fra Helle Hagen og ScanPower har fortatt en risikoanalyse i 2005. Disse rapportene viser at det er kombinasjonen av flere tiltak som må til for å få gjensidig forsterkende effekt. Og her er det også plass for vektere som vi i dag bruker.

Når Dagbladet skriver som om NSB har hodet dypt nede i sanden, gjør de det uten å spørre oss om hvilke tiltak vi har satt i verk. Vi har mange tiltak for å redusere volden på togene. Trygghetskamera er bare ett av dem.