SA OPP: Trygve Rønningen sa tirsdag opp sin stilling som programredaktør for TV3.
SA OPP: Trygve Rønningen sa tirsdag opp sin stilling som programredaktør for TV3.Vis mer

Trygve Rønningen slutter i TV3

Gir seg som programdirektør fordi han ikke er fornøyd med kanalens prestasjoner.

(Dagbladet): Trygve Rønningen har i dag valgt å si opp sin stilling i MTG. skriver Kampanje.

- Dette er en beslutning som har modnet over tid, men som er utløst av at jeg ikke er fornøyd med hva vi har prestert den siste tiden. Jeg har fortsatt tro på at TV3 vil lykkes i sin langsiktige strategi, og det er med blandede følelser jeg forlater skuta, sier Rønningen han til nettstedet.

Også overfor Dagbladet bekrefter han å ha sagt opp stillingen i TV3.

- Det stemmer at jeg har sagt opp. Det føles veldig riktig, sier han til Dagbladet.

- Forlater ikke et synkende skip
Han innrømmer at han personlig skulle ønsket flere seere til kanalen, men presiserer også at han mener TV3 er på rett vei.

- Det er gjort veldig mange grep. Jeg føler absolutt ikke at jeg forlater et synkende skip.

Rønningen mener TV3 har lykkes med blant annet «Luksusfellen», «Hellstrøm rydder opp - hjemme» og «Robinsonekspedisjonen 2011».

- De gjør det bra i beintøff konkurranse.

Når han nå har sagt opp TV3-stillingen har Rønningen ingen konkrete planer for hva han skal gjøre fremover.

Administrerende direktør i TV3/Viasat 4, Lasse Kokvik, sier nå at de starter jobben med å finne en ny programdirektør.

- Vi ønsker Trygve lykke til med fremtidige utfordringer og ønsker å takke ham for innsatsen han har gjort i selskapet, sier han til Kampanje.

- Overraskende
TV- og radiosjef i mediebyrået Carat Norge, Morten Wiberg, er overrasket over Rønningens oppsigelse.

- Sånn umiddelbart ble jeg litt overraska. Jeg hadde ikke forventet at dette skulle komme akkurat nå. Men jeg ser at han tar ansvar for sine valg, og velger å forlate skuta, sier Wiberg til Dagbladet.

Å miste programdirektøren er noe som heller ikke er bra for en kanalen som allerede sliter.

- Nå må de finne en ny programdirektør, noe som antakeligvis ikke er det letteste sånn umiddelbart. I denne bransjen haster det jo å få på plass en ny for å få planlagt våren.

En nedgang på 166 000
Dagbladet og flere andre medier skrev mandag om at premieren på «Robinsonekspedisjonen 2011», som var søndag, hadde 166 000 færre seere enn fjorårets premiere. Premieren i 2010 hadde 454 000 seere, mens gårsdagens bare hadde 288 000.

- Vi synes «Robinsonekspedisjonen» fikk en fin start, spesielt tatt i betraktning den tøffe kommersielle konkurransen på søndager i prime time og seriens nye sendetidspunkt, sier presse- og informasjonsansvarlig i TV3, Glenn Ø. Støldal, i en e-post til Dagbladet.

Ulrikke Ohrvik i mediebyrået OMD mener derimot at TV3 tydelig sliter med sine høstsatsninger, og at det er for lav kvalitet på produksjonene.

- Alt i alt sliter TV3 med krisetall, sa hun til Dagbladet. 

Flere «flopper»
Hun mener alle programmer med færre enn 100 000 seere kan omtales som «flopper». Programmer som «Fangene på fortet», «Frogner» og «Dagens Mann» er dermed farlig nærme å falle inn under denne kategorien.

Mandag var det også duket for enda en premiere på TV3, da den splitter nye realitysatsningen «Fristet» ble vist.

Det var i snitt 95 000 seere som fikk med seg denne serien.

- Vi skulle gjerne ønsket oss flere seere på Fristet i går. Vi skal konkurrere fire ganger i uka hele høsten med dette konseptet, og vi er forberedt på at seertallene på Fristet vil variere etter konkurransen på de ulike dagene, sier TV3s presse- og informasjonsansvarlig, Glenn Ø. Støldal, til Dagbladet tirsdag.

- Her er det ingen krisestemning
Han understreker likevel at det ikke er noen krisestemning i kanalen.

- Denne høsten har TV3 ny profil, med nye sendetidspunkter og ny sendestruktur. Vi har flere gode tv-programmer å tilby seerne denne høsten enn noensinne, men vi kunne naturligvis ønske oss flere seere på noen av programmene. Med så mange nye programmer og nye programkategorier er vi forberedt på at ikke alt lykkes hundre prosent.

- Samtidig er det hyggelig å se at tidligere seersuksesser som Hellstrøm, Luksusfellen og Robinsonekspedisjonen er godt likt av seerne.   Høstsesongen er lang, og vi er forberedt på at det kan ta tid for seerne å bli vant til «nye» TV3. Vi skal fortsette å kjempe om hver eneste seer hele høsten, sier han.

- Det er veldig dårlig
Morten Wiberg i Carat Norge mener derimot at det er uholdbart for TV3 å ha færre enn 100 000 seere på store satsninger.

- Under 100 000 er veldig dårlig. De burde ha flere programmer som har opp mot 200 000 seere. Disse programmene faller ikke i smak hos seerne.

- Jeg mener det er litt krise hos TV 3 fordi de trenger å få frem flaggskip. De må sette kanalen på kartet igjen.