TIL VÆRS: Tshawe Baqwa og Yosef Wolde-Mariam er nummer to på iTunes-listene i både Norge, Tyskland og Spania etter pausetriumfen i årets Eurovision-finale. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIX
TIL VÆRS: Tshawe Baqwa og Yosef Wolde-Mariam er nummer to på iTunes-listene i både Norge, Tyskland og Spania etter pausetriumfen i årets Eurovision-finale. Foto: Cornelius Poppe / SCANPIXVis mer

Tshawe ville knuse Black Eyed Peas

Nå raser Eurovision-hiten «Glow» inn på listene i 11 land.

||| Før lørdagens Eurovision-finale var Didrik Solli-Tangen det store norske håpet.

Men nå i ettertid står hans to danseglade landsmenn i Madcon igjen som showets store vinnere.

Da de første salgstallene tikket inn mandag formiddag var det klart at duoen er inne på iTunes-listene i 11 europeiske land med «Glow», som de framførte i pausen mellom deltakerlandenes sanger og avstemningen.

- Det var magisk. Jeg har hatt utrolig mange fine opplevelser siden det begynte å ta av for oss. Vi har spilt på alle verstingarenaene, men dette slår alt vi har gjort tidligere, sier Tshawe Baqwa til Dagbladet.

Samtidig som låta nå er A-listet på P3, er den nummer to både på salgslistene til iTunes og Platekompaniet her i Norge. Også i Tyskland og Spania innehar Tshawe og makkeren Yosef Wolde-Mariam andreplassen.

I tillegg er låta på inne på topplistene i Luxemburg, Sverige, Finland, Danmark, Østerrike, Irland, Sveits og Belgia.

Ville slå Oprah Madcons finaleframføring var koreografert opp mot en såkalt flash mob, der store menneskemengder i en rekke av deltakerlandene danset med til sangen, noen direkte via satellitt, andre i opptak.

Her i Norge så over 1,9 millioner seere sendingen fra Telenor Arena. Anslagsvis 125 millioner så Madcon opptre live verden over.

Ifølge Tshawe var det likevel ikke den enorme gratiseksponeringen som gjorde at Madcon takket ja, da NRK spesialbestilte en ny låt til Eurovision-finalen.

- For oss handler det om så mye mer enn lanseringsgevinsten, og jeg snakker ikke bullshit nå, altså. Vi så hvordan Black Eyed Peas gjorde en likende flash mob på tv-showet til Oprah, og jeg ble helt fra meg da NRK ville gire opp en enda større greie. For meg handler det om opplevelsen. Det er den jeg tar med meg til den dagen jeg dauer.

Gråt av Mette-Marit Ikke overraskende er det vinnerlåta til 19 år gamle Lena som topper de digitale salgslitene Europa over nå i dagene etter Eurovision-finalen.

Men Frank Bakke i Madcons plateselskap Bonnier Amigo depper ikke akkurat over å bli slått av den tyske yndlingen.

- Vi hadde ikke noen spesielle forventninger før finalen, men det er jo desto mer moro når jeg nå leser folk twitre om at Madcon vant MGP, sier han.

Hvor mange digitale eksemplarer av «Glow» som er solgt vil ikke bli klart før mot slutten av uka, men Bakke bemerker at den har klatret fortere og høyere enn monsterhiten «Beggin'».

Den solgte rundt 1,1 millioner digitalt og fysisk i Europa, og litt under halvparten i USA.

- Men det var jo til gjengjeld en verdenshit. Hvor mye «Glow» vil selge, er umulig å anslå nå.

Uansett har den nye Madcon-plata, som kommer til høsten, fått en kjempestart, vedgår Tshawe.

- Da jeg så reprisen på søndag, visste jeg ikke at de hadde fått med Mette-Marit og barna hennes til å danse. Da jeg satt der i sofaen med katten min og så henne og alle de andre landene som var med, måtte jeg faktisk felle en tåre, sier han.