Tsjernobyl-bløffen

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

BENTE AASJORD

angriper Morgenbladets dekning av Tsjernobylulykken på kronikkplass i Dagbladet 11. oktober. Hun hevder at undertegnede er «en nyttig idiot» for atomindustrien, etter at jeg intervjuet den tidligere lederen for FNs ekspertkomite for stråleskader (UNSCEAR), Zbigniew Jaworowski. Han fortalte at med unntak av 1800 tilfeller av relativt harmløs kreft i skjoldbrukskjertelen, hvorav bare to mennesker har dødd, har UNSCEAR ikke kunnet påvise andre fysiske helseskader som direkte følge av strålingen. De konkluderer med at den alvorligste belastningen på befolkningen har vært av psykisk art, blant annet fordi hundretusener ble forflyttet.

Aasjords hovedpoeng er at Morgenbladets vinkling på saken er symptomatisk for strategien til de krefter som vil ufarliggjøre atomkraft. Hun foreslår at FN burde opprette et «strålepanel» etter modell av FNs klimapanel, slik at journalister i ettertiden kan få en upartisk kilde og unngå å bli nyttige idioter. Her sparker hun beina under seg selv så det synger. For det første er det en håpløs logikk som tilsier at man skal unngå å formidle informasjon som kan brukes/misbrukes av andre. For det andre representerer Jaworowski nettopp det «strålepanelet» Aasjord etterlyser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer