Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Tuner ut

MUSIKKFLOPP: Framtida var lys da iTunes ble lansert i Norge. Nettbutikken skulle redde det stupende platemarkedet, ta innersvingen på den ulovlige nedlastinga og, om den kanskje ikke kunne få bransjen på fote igjen, i hvert fall gi den en sikker inntektsplattform i noen år framover. Et år seinere har pipa fått en annen lyd. Platebutikken som skulle redde den norske platebransjen fra å gå nedenom og hjem, får karakteristikken flopp i Dagsavisen. Utvalget er for dårlig, det tar for lang tid før norske plater blir tilgjengelige i butikken, og de annonserer ikke tilbudene andre steder enn på Internett. Samtidig melder IFPI at det norske platesalget lå på et absolutt bunnivå i april. Hva gjør Snøhvit når prinsen ikke innfrir?

INGENTING. Det er nemlig ikke noe de kan gjøre. iTunes har solgt over en milliard låter siden oppstarten for tre år siden, noe som tilsvarer ca. hvert 20. solgte album. Hver låt koster 99 Cents, og det gir faktisk platebransjen en sikker inntektskilde. Bransjen er avhengig av iTunes, selv om de mener at de ser for lite til pengene. I flere måneder forsøkte derfor de fire store, Universal, SonyBMG, EMI og Warner, å presse opp låtprisene. Da de for to uker siden vek til side og inngikk en avtale om å fortsette salget på 99 Cent, sendte det ut et sjokkerende signal: det er faktisk duppedittprodusenten Apple som er den mektigste aktøren i musikkbransjen i dag.

MEN iTunes leverer altså ikke varene i Norge. De kom lovlig seint inn i et marked som var godt vant med ulovlig nedlasting, og enkelte ulovlige nedlastingssider tilbyr faktisk bedre filkvalitet enn iTunes. Og hvordan kan man egentlig venne folk av med å få noe gratis?

I MORGEN er det MTVs tur til å prøve seg. I samarbeid med Apple-konkurrenten Microsoft har de satt opp den nye tjenesten URGE, der man både kan betale for enkeltlåter og - for et fast beløp i måneden - abonnere på et musikkarkiv med over 2 millioner låter. Spørsmålet blir dermed ikke hva musikkbransjen skal gjøre i framtida, men hva platekjøperen kommer til å gjøre i morgen.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media
Kode24 - nettavis om utvikling og koding Elbil24.no -  nyheter om elbil KK.no - Mote, interiør, og tips Sol.no - De viktigste nyheter fra nettsider i Norge Vi.no - Quiz, kryssord og nyttig informasjon Dinside.no - teknologi, økonomi og tester Se og Hør - Kjendis og underholdning Lommelegen.no - helse, symptomer og behandling