Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Turismens pris i Vietnam

Etter reformer i 1986 har Vietnam opplevd stor økning i turisttrafikken. Kronikkforfatteren ser på den nye turismen og konstaterer at den økonomiske veksten er betydelig. Men samtidig har det oppstått problemer med miljøet og kulturen som følge av masseturismen.

DE SISTE 50 årene har vært historiens mest dynamiske vekstperiode for turistindustrien verden over. I denne perioden har turisme utviklet seg fra å være en eksklusiv aktivitet for de rike til en masseturisme med destinasjoner verden over. Turistindustrien i Vietnam er relativt ny. Den startet å utvikle seg for 20 år siden da landet igangsatte reformpolitikken doi moi, eller «renovering», i 1986. Siden reformen ble satt i gang, har infrastruktur som flyplasser, veier og hoteller blitt bygget. Som et resultat av denne utbyggingen, parallelt med en markedsliberalisering i forhold til det globale markedet, har antallet utenlandske turister i Vietnam vokst fra 0,4 millioner i 1992 til 2,2 millioner i 2000, med en gjennomsnittlig årlig vekst på 10 prosent. Det er forventet at andelen utenlandske turister vil nå opp i 4,2 millioner i 2010 og 8 millioner i 2020. Også vietnameserne reiser mer i eget land, turismen innenlands vokser med 9 prosent i året. Hoi An er blitt en av de raskest voksende turistattraksjoner i Vietnam siden den fikk status som UNESCO world heritage site i 1999. Siden da er turistpotensialet til Hoi An blitt utviklet for kulturbasert turisme. Området har tiltrukket seg turister med interesse for historie, kultur og etnisk turisme, samtidig som de nærliggende strandhotellene frister med sin komfort. For flere hundre år siden var Hoi An en travel handelsby med havnen som bandt Vietnam og Asia sammen med resten av verden. Man finner fremdeles mange bygninger, blant annet det kinesiske forsamlingslokalet og templer som vitner om denne historiske glansperioden. De sjarmerende 200 år gamle handelshusene med fasader dekket av treverk, den berømte Japanske broen og franske hus i kolonistil er blant favorittattraksjonene.

FRAM TIL 1999 besøkte de fleste turistene den nordlige og sørlige regionen av Vietnam, Hanoi og Saigon-områdene. Den sentrale provinsen Quang Nam har mottatt færre turister. Også økonomisk sett er den sentrale regionen fattigere, og BNP per innbygger er lavere enn i de to andre regionene. Siden 1999 har antallet utenlandske turister vokst kraftig i Hoi An. For eksempel vokste antallet turister fra 272 851 i 2000 til 645 875 i 2005. Antallet hoteller er blitt nesten tredoblet fra 25 til 70 i samme periode. BNP per innbygger har økt for lokalbefolkningen, omtrent en femdobling på bare fem år. Nå er de fleste innbyggerne i Hoi An involvert i turistsektoren, enten direkte eller indirekte. Samtidig pågår en debatt om denne økonomiske veksten er overdimensjonert og om den kommer på bekostning av miljø og kultur som blir overbelastet og til dels ødelagt som følge av turisme. Det hersker også ulike syn på turismens virkning på den vietnamesiske økonomien og på folks levesett. De fleste i Hoi An ser positivt på turismen, og dette er også tilfellet i Vietnam som helhet og i de fleste andre utviklingsland. Turismen skaper nye arbeidsplasser, skaffer utenlandsk valuta og kan bidra til utbygging av infrastruktur og økonomisk vekst.

PÅ DEN MER NEGATIVE SIDEN kan turismen også ha en anti-utviklingseffekt på lengre sikt. Den nåværende turisttrenden i Hoi An kan sees som ødeleggende for lokalsamfunnets tradisjonelle levesett og verdier. Veksten i turismen de siste årene har forandret strukturen i økonomi og næringsliv med økt fokus på servicebransjen. Flere forskere hevder at denne utviklingen kan sees som et overgrep mot kulturelle rettigheter hos det lokale vertskapet for turistindustrien. Turister med mye penger får lett tilgang til lokalsamfunn. Resultatet blir ofte at turister trenger seg inn på livet til lokalbefolkningen som et forstyrrende element. Turismen i Hoi An kan også bli sett som en potensiell fiende av det autentiske samfunnet og den kulturelle identiteten til folk i området. Med det økende antall turister følger en konstant utveksling mellom forskjellige kulturer, noe som kan føre til en vestlig kulturimperialisme i form av en vestliggjøring av lokal kultur og verdier. Turismen kan også ha indirekte effekter på lokale verdier og sosiale bånd. For eksempel jobber folk i Hoi An flere timer per dag nå enn før, noe som tvinger mange til å være borte fra sin familie store deler av døgnet. Dette kan på sikt føre til svakere familiebånd i det vietnamesiske samfunnet hvor familien er en fundamental verdi. Med det økende antall turister i Hoi An blir det også lettere å etablere serviceorienterte bedrifter. Mange unge foretrekker å drive egen bedrift i stedet for å fortsette med høyere utdannelse. Deres fundamentale verdier, slik som familie og solidaritet, endres også i retning av et mer vestlig levesett der uavhengighet og egen suksess får økte betydning.

I TILLEGG til disse problemene kan turisme tilføre miljøet forurensning og store mengder søppel og kloakk. Når det gjelder forurensning er elven Thu Bon i Hoi An et godt eksempel. Ifølge lokalbefolkningen som lever langs elvebredden, var elven deres hovedkilde for vann til bruk i husholdningen, for bading og fisking. Nå kan ikke elvevannet brukes til noe av dette. For å holde Thu Bon ren for forurensning har The New Century Tourism and Hospitality Company gjennomført en «rusken-aksjon» i september 2005 i områdene i og rundt Hoi An. I løpet av en dag ble 32 tonn med søppel og skrot samlet inn. Dette eksempelet gir et klart bilde av problemets omfang i Hoi An og konsekvensene for miljø og helse.

DET BLIR SPÅDD en fortsatt vekst i turismen i Hoi An i de neste årene. Med veksten i antall turister kan også andre turistrelaterte problemstillinger oppstå, og kreve grundig gjennomtenkning og konsekvensanalyse. Et økende antall turister blir som regel sett som en enkel måte å øke inntektene på for lokale myndigheter. Men uten å sørge for tilpasset infrastruktur og langsiktig planlegging, kan den økende turismen få dramatiske konsekvenser både for Hoi An og for landet som helhet. I den nåværende situasjonen må man spørre: Vil Hoi An klare å takle en fortsatt vekst i turismen og økonomien? Det er vanskelig å forutse og gi et nøyaktig svar på dette, men det er klart at uten en justering av situasjonen, forbedring av infrastruktur og bevisstgjøring gjennom massemobilisering vil miljøet og den økologiske balansen i Hoi An forverres betraktelig de neste årene. Om man skal unngå slike negative følger, må tiltak settes i gang straks for å sikre en bærekraftig utvikling av turismen og økonomien i Hoi An og ellers i Vietnam.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media