KOMMENTARER

Tusen tupp i ræva

Tar du Mack-ølet fra folk nordpå blir de illsinte.

OPPRØR: Kanskje kan Rema/Mack-saken sprenge det beltet av beskyttelse som ligger rundt kjedene. Det vil i så fall forbrukerne ha stor glede av. Rema-Gründer Odd Reitan.
Foto: Geir Otto Johansen / Scanpix
OPPRØR: Kanskje kan Rema/Mack-saken sprenge det beltet av beskyttelse som ligger rundt kjedene. Det vil i så fall forbrukerne ha stor glede av. Rema-Gründer Odd Reitan. Foto: Geir Otto Johansen / Scanpix Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Interne kommentarer: Dette er en kommentar. Kommentaren gir uttrykk for skribentens holdning.
Publisert
Sist oppdatert

Når bedriften din på folkemunne blir omdøpt til «Ræva 1000», bør selv en ladejarl stoppe opp og tenke seg om.

Det er ikke så mye som er hellig her i landet. Heldigvis. Til gjengjeld er det ting du ikke kødder med ustraffet. Ofte gjelder det tradisjoner og varer med stor symbolkraft. Da svensker prøvde å selge sin «melkeis» i Norge, ble de jaget av selveste Bjørnstjerne Bjørnson som forlangte at vi slo ring om den norske fløten. I en annonsekampanje selvsagt. Nasjonalismen var ikke noe mindre da de store matvarekjedene jaget den tyske billigkjeden Lidl fra landet, som om det var Wehrmachts spøkelse som gikk igjen. Men også lokalt og regionalt finnes bautaer du ikke rører. Bergensere – hvor de enn befinner seg – vil ha Friele kaffe. I Nord-Norge er det ølet fra Macks bryggeri som i 140 år har bidratt til å bygge identitet. Et folkelig bindemiddel på høyde med tørrfisk og reinkjøtt.

Slikt utfordrer du ikke ustraffet. Men er du stor, mektig og isolert, venner du deg til at folket adlyder og bukker. Derfor er det ikke helt uforståelig at Rema 1000 og Reitan-gruppen nå står overfor et kundeopprør i Nord-Norge og blant nordlendinger i andre deler av landet. Ladejarl og selvutnevnt Colonialmajor Odd Reitan, og sønnen Ole Robert Reitan, har for lengst sluttet å lytte til kundene. De forventer at kundene lytter til dem. Da er det ikke så rart at en ny strategi gir noen tusen tupp i ræva.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer