Anmeldelse: «Hver gang vi møtes» på TV 2

Tuva trøkker til igjen

Chris Holsten er kveldens hovedgjest i «Hver gang vi møtes». Vi anmeldte som vanlig låt for låt.

CHRIS' KVELD: Tuva Syvertsen overbeviser igjen når Chris Holsten er hovedgjest i «Hver gang vi møtes». Alle foto: TV 2
CHRIS' KVELD: Tuva Syvertsen overbeviser igjen når Chris Holsten er hovedgjest i «Hver gang vi møtes». Alle foto: TV 2 Vis mer

TV: Dette er nok kvelden der gjenkjennelsesfaktoren rundt taco-bordet er lavest så langt, men Chris Holsten (26) har allerede 70 millioner avspillinger på Spotify.

image: Tuva trøkker til igjen

Han har opptrådt siden han var ti, han har levert låter som har gått til topps på lister både i Norge og i Sverige. og i 2014 hyret Broiler ham inn på monsterhiten «Rays Of Light». I 2018 tok Chris femteplassen i «Stjernekamp» på NRK 1. Han har gjort meget gode tolkninger i årets «Hver gang vi møtes», men i kveld er det han som er hovedgjest. Dette mener vår anmelder om tolkningene:

Odd Nordstoga: «On My Own» («Aske og bein») (Chris Holsten / Cato Sundberg / David MIchelsen / Katrin Fröder / Kent Sundberg / Lasse Michelsen)

Som de to foregående lørdagene (!) er det Odd som åpner kvelden - denne gang med en låt fra Chris og elektronika-artisten Rat City som skaffet Chris en plass på VG-lista-turneen i 2016.

image: Tuva trøkker til igjen

Vi som ikke har noe forhold til låten har lite å sammenlikne med - utover en forhåndssjekk på strømmetjenestene. Odd har til og med oversatt låten, opprinnelig skrevet sammen med blant andre Sundberg-brødrene fra bandet Donkeyboy, og kalt den «Aske og bein». Han tar med trekkspillet. Det er slett ikke dumt, med tanke på at Chris har en forkjærlighet for det instrumentet fra barndommen av gjennom sin farfar.

Odd er opptatt av at det fortsatt skal være Chris sin låt, men det høres vel egentlig ikke sånn ut. Dette er en helt annen - og veldig mye raskere - versjon enn den rolige originalen. Odd skal ha for oversettelsen, men det går så fort unna at han innimellom knapt får med seg orda. Det blir ikke lettere av at teksten er på kav dialekt. Odd kjører på så han blir lettere andpusten mot slutten, og låten blir rett og slett en tanke for masete og hektisk for sitt eget beste. Men underholdende, ja visst!

Frida Ånnevik: «Don’t Speak» («Ikke si det») (Chris Holsten / Hayley Aitken / Johan Gustavsson / Patrick Jean / Stephan Gracia Slaaen)

Frida har gjort noe hun har vist at hun kan, å oversette fra engelsk til norsk. Her er «Don’t Speak» blitt til «Ikke si det».

image: Tuva trøkker til igjen

Jeg har ikke noe forhold til originalen, som er blant Chris’ mest personlige sanger, men oversettelsen virker troverdig. Frida har lagt den i samme tempo som den soulinspirerte originalen, men klarer likevel å vri den til en personlig tolkning med sin sedvanlige innlevelse. Noen synger låtene, Frida er blant dem som lever dem. Jeg kunne tenkt meg et mer spennende arrangement, men tolkningen vinner mye på sin enkelhet – og Fridas unike stemme og ikke minst formidlingsevne.

Linnea Dale: «Time Machine» (Harry Sommerdahl / Mitchell Grant Lewis)

Linnea prøver ikke å gjøre veldig mye med denne låten, men det flyter så fint hele veien at det er vanskelig å ikke like den.

image: Tuva trøkker til igjen

Den er vanskelig å plassere sjangermessig, men glir uansett fint inn i Linneas univers. Hun beholder den lune kulheten, ikke minst i refrenget. Felespiller og vokalist Marie Klåpbakken fra det utmerkete husbandet gjør en fin andrestemme på en nydelig framføring av en av Chris‘ egne favoritter. Og hodet går. Han koser seg veldig!

Morgan Sulele: «Mexico» (Chris Holsten / Cato Sundberg / Christopher Simpson / Kent Sundberg / Lasse Michelsen)

Morgan har valgt den låten som ligger mest i hans gate, som han sier. Originalen har fått flere millioner strømminger.

image: Tuva trøkker til igjen

Som vanlig har Morgan oversatt til norsk, og det går sånn passelig. Nok en gang er det en enkel tekst som gjentas og mister litt av «kraften» fordi den blir så banal, men om ikke annet vil han bli husket for denne tekstlinja: «Det kan aldri bli oss to, for jeg har flytta til Mexico»! Fengende er den også, men det er lite utvikling i låten. På den annen side er det en sommerlig og lett karibisk bris over den, og blåserne fortjener aleine en prikk på terningen – ikke minst for å skape stemning. Korister er de også. Marie Klåpbakken har dessuten en travel kveld, og igjen synger hun andrestemmen.

Tuva Syvertsen: «All About You» (Marius Njølstad / Dag Holtan-Hartwig / Halvor Folstad)

Tuva setter sitt preg på denne låten fra hun åpner munnen – og helt til siste strofe. Hun går til kjernen og bygger videre på grooven fra originalen, som Chris sjøl framfører sammen med låtskriver og produsent Marius «Madden» Njølstad. Samtidig blir det en helt annen og mer organisk låt.

image: Tuva trøkker til igjen

- Chris liker det litt bakpå, sier Tuva. Og - hvis det å være kul er bakpå, så vinner hun igjen. Tuva har en egen evne til å gjøre alle sanger til sine, og er i ferd med å sette dype spor etter seg i «Hver gang vi møtes», med prestasjoner langt over gjennomsnittet og en meget jevn formkurve. Med sin hese stemme tar hun ikke fem øre for å trøkke til. Og om Chris har Madden, så har Tuva husgitarist Truls Hvals. Sjøl «koste hun seg så mye at hun nesten skammet seg»!

Aslag Haugen: «Happy Tears» (Chris Holsten / Dag Holtan-Hartwig / Halvor Folstad)

Chris’ mest personlige låt, en sterk hyllest til hans funksjonshemmede storesøster, Therese. Aslag har så stor respekt for låten at han ikke vil oversette den, slik han har gjort tidligere denne sesongen.

image: Tuva trøkker til igjen

Chris griner allerede før Aslag starter. Han tar den ned i countryformatet, med kassegitar, fele og steelgitar i front. Det er en tekst som passer til formatet også – trist, men full av kjærlighet: «While everybody is trying to be perfect / You show us how perfect is worthless». Aslag gjør forsåvidt ingen store krumspring, han bare synger denne fine låten på en respektfull måte. En flott avslutning på kveld nummer fire fra Kjærnes gård.

Neste lørdag er Morgan Sulele hovedgjest.