KREDIBEL, MEN VANSKELIG: Skuespiller Bob Odenkirk har hovedrollen i den prisbelønte Netflix-suksessen «Better Call Saul». TV 2 hevder det er vanskelig å få nordmenn til å se nisjeserier på vanlig tv. Foto: Richard Shotwell / AP / NTB Scanpix
KREDIBEL, MEN VANSKELIG: Skuespiller Bob Odenkirk har hovedrollen i den prisbelønte Netflix-suksessen «Better Call Saul». TV 2 hevder det er vanskelig å få nordmenn til å se nisjeserier på vanlig tv. Foto: Richard Shotwell / AP / NTB ScanpixVis mer

TV 2-direktør: 
- Alt forandret seg etter at Netflix og HBO kom på banen

Budkrig, høy dollarkurs og dyre kamper om rettigheter er den nye virkeligheten når norske tv-kanaler kjøper innhold til seerne.

(Dagbladet): - Det er viktig for oss å vise anerkjente og kredible serier, men mange av dem finner et bedre hjem på vår strømmetjeneste TV 2 Sumo. Seerne er blitt sin egen TV-sjef, sier direktør for internasjonale programmer i TV 2, Nina Lorgen Flemmen (51) til Dagbladet.

I mai reiste hun sammen med TV 2s internasjonale innkjøpsteam til Los Angeles i USA for å handle nye tv-godbiter til sine norske seere.

En helt vanlig geskjeft, og et årlig høydepunkt for noen få utvalgte i de fleste norske tv-kanaler, men Lorgen Flemmen kan også meddele at kampen om sende- og strømmerettigheter til gode serier tilspisses.

- Ingen frykt

Før onlinestrømming inntok verden for fullt var det vanlig å kjøpe serier i pakkeavtaler. Nå venter derimot budkrig og hardere konkurranse. Samtidig tar gigantiske aktører som Netflix, og den høykredible lillebroren HBO Nordic voksende jafs av det norske markedet.

IKKE REDD: Direktør for internasjonale programmer i TV 2, Nina Lorgen Flemmen (51), frykter ikke strømmegigantene. Foto: TV 2
IKKE REDD: Direktør for internasjonale programmer i TV 2, Nina Lorgen Flemmen (51), frykter ikke strømmegigantene. Foto: TV 2 Vis mer

- Alt forandret seg etter at Netflix og HBO kom på banen, men vi frykter dem ikke. HBO er en liten aktør som vi har stor respekt for, men tjenesten blir mer som et supplement, og vil ikke ha en folkelig nok appell i Norge, hevder Lorgen Flemmen og fortsetter:

- Netflix har mange bra serier, og fløt lenge bare på populariteten, men nå må de i større grad bevise at seriene holder mål. Så lenge de ikke har en lokal norsk forankring vil det fortsatt være en avstand til det generelle norske publikumet.

Strømmer til Netflix

Ifølge offisielle tall fra TNS Gallup abonnerer 41 prosent av nordmenn på minst én strømmetjeneste. Rundt ti prosent av disse har et TV 2 Sumo-abonnement. Samtidig abonnerer hele 74 prosent av unge mellom 20 og 29 år på Netflix. Tida som brukes på linær-tv-titting holder seg imidlertid nogen lunde stabilt.

TV 2-direktøren forteller at de jobber kontinuerlig med å utvikle tilbudet til TV 2 Sumo.

- Vi ruller ut nye tjenester fortløpende, og så lenge vi har en sterk norsk portefølje med et godt supplement av internasjonale serier kan ikke de internasjonale konkurrentene slå oss, sier Lorgen Flemmen som forteller at bransjen nå har gått inn en global rettighetskamp.

- Får ikke bank

- Det beste internasjonale innholdet blir konsumert både lineært og via Sumo. Vi har en god posisjon fordi vi har hatt et digitalt tilbud i veldig mange år, men vi ser at det blir desto viktigere å bygge det linære og digitale tilbudet side om side. Seerne må finne igjen alle programmene våre på alle flater når de vil og hvor de vil, sier hun.

Da Dagbladet i går spurte NRKs kringkastingssjef, Thor Gjermund Eriksen, om statskanalen frykter Netflix og HBO, svarte han følgende (pluss):

- Nei, vi får ikke bank, men de er store. Vi må la oss inspirere av dem. Utfordringen er at innholdstilbudet er så enormt i 2016 og det er tilgjengelig overalt. NRK må lage innhold forankret i en norsk virkelighet som er så bra at det konkurrerer med tilbudet til de største tilbyderne.

- Ikke god butikk

Han høster støtte hos Lorgen Flemmen. Hun mener tv-bransjen har gått inn i en innholdsrevolusjon:

- Både seere og kanaler har gode tider for tilbudet er enormt. Det er så mange som vil selge oss innhold at vi må si nei oftere enn ja. Det er heller ikke alt som holder mål, sier hun.

- Hva er viktigst, kredible serier eller seertall?

- Anerkjente serier som «Better Call Saul» ville fått veldig lave seertall på ordinær tv. Kred-serier er fantastisk god PR og gir oss mye ballast. Samtidig må man ha stort volum og kommersielle serier som flere kjenner seg igjen i, sier Lorgen Flemmen.

Mindre «kredible» serier konsumeres derimot i enorme mengder.

1. juni la TV 2 Sumo ut realityserien «The Kardashians», og programmet passerte fire millioner startede strømmer på under en måned, opplyser kanalen i en e-post.